Windows start niet normaal op als ik het werkgehegen verhoog ,wat moet ik doen?

als ik het werkgeheugen verhoog zegt de com normaal opstarten of windows herstellen ,en welke ik ook druk ,geen windows ,ja blauw beeld met een hoop tekst .ik denk kan de processor het wel aan wie geeft mij raad ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Heb je 32-bit of 64-bit Windows? 32-bit kan veel minder geheugen aan dan 64-bit. Heb je je RAM in de juiste slots geprikt? Als je dual-channel of quad-channel hebt, moet je elk kanaal gelijkmatig vullen. Dus niet één geheugenkanaal meer RAM geven dan een ander geheugenkanaal. Verder moeten de chips die je in verschillende kanalen steekt exact gelijk zijn. Zelfs twee chips van hetzelfde merk en type kunnen subtiel van elkaar verschillen. Daarom bieden RAM-producenten "paired RAM modules" aan: dat zijn twee (of vier) RAM-chips die exact gelijk zijn, zodat je ze zonder problemen kunt verdelen over de verschillende kanalen (elk kanaal evenveel GB in evenveel chips). Als de timing van je nieuwe RAM verschilt van die van je oude RAM, moet je de timing in je BIOS aanpassen. Je zou eens je oude RAM eruit kunnen halen en je nieuwe RAM ervoor in de plaats zetten. Dus geen 2GB oude RAM, ook geen 4GB oude+nieuwe RAM, maar alleen 2GB nieuwe RAM, wel in die sloten waarin nu het oude RAM zit (kun je me nog volgen?). Als de computer dan niet start terwijl hij toch echt dezelfde hoeveelheid van 2GB heeft, heb je ofwel defecte chips, ofwel chips met een andere timing.
Cryofiel
10 jaar geleden
Nog één puntje vergeten: als je voeding te zwak is, kan hij de extra chips misschien net niet meer van voldoende spanning voorzien. Kijk eens naar de specificaties van je voeding. Als je BIOS de mogelijkheid heeft de spanningen weer te geven, kijk daar dan eens of alles in orde lijkt. Als je bijvoorbeeld in je BIOS ziet dat de spanning op de 3V-lijn 2,4 volt bedraagt, weet je dat er iets mis is. Eventueel kun je dingen als DVD, kaartlezer en zelfs de ventilatoren tijdelijk afkoppelen om te kijken of de voeding het dan makkelijker heeft (ventilatoren niet te lang afgekoppeld laten...). Soms, als de voedingsspanning net te laag is, loopt het spul wel als je de memory timings in je BIOS net wat trager zet dan de RAM-chips aangeven. Een te lage spanning betekent dat de chips het niet meer doen, maar een spanning die maar een tikje te laag is betekent dat de chips het wel doen, maar dat ze teveel tijd nodig hebben om de juiste spanning (een binaire 0 of 1) op de bus te zetten. Als je dan de timings in je BIOS trager instelt, wacht de CPU wat langer voordat hij de spanningen van je RAM uitleest; dan heeft je RAM-chip wel genoeg tijd gehad om de spanningen op de databus op de juiste niveau te krijgen. Maar je computer wordt er wel merkbaar trager van, dus eigenlijk wil je dit niet.

Antwoorden (3)

Als ik het goed begrijp wil je pc niet meer opstarten na een RAM-upgrade?

Dan lijkt het mij de meest logische keuze om eerst even een geheugentest uit te voeren.

Dat blauwe beeld heet een BSOD (blue screen of death). Als je dat te zien krijgt is het altijd handig om de tekst eens te lezen, vaak stelt het zelf iets voor, zoals recente hardwarewijzigingen ongedaan maken. In jou geval eens proberen om het RAM er terug uit te halen bijvoorbeeld.

Kijk ook naar de foutcode en raadpleeg de microsoft knowledge base op zoek naar een oplossing.

Bij aanhoudende problemen kan je mbv een opstartbaar medium een malwarescan en/of harddisktest uitvoeren.

Ga ook meteen na of je veilige modus ook niet meer kan bereiken, want in sommige gevallen helpt een systeemherstel voldoende (maar let op, want soms brengt een (mislukt) systeemherstel je verder van huis waardoor je windows zal moeten herinstalleren, zoals ik onlangs zelf helaas heb meegemaakt).

Andere niet onlogische oorzaken zijn warmteproblemen of voedingsproblemen (misschien zat de voeding al op het randje en trekt die de extra 'stroomzuigende' RAM-modules niet meer?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk even of het geheugen wat je bij prikt wel precies dezelfde bankjes zijn, vaak worden verschillende gemixte bankjes niet geaccepteerd. Kijk ook nog even of het überhaupt wel compatible bankjes zijn in de handleiding van je Mobo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoi ja dat zou misschien wel kennen ,1 is 2 gb van samsung ,de andere staat op made in china ,zou kunnen idergeval bedankt m,v,g fred
Haal het geheugenbankje er uit die je er bijgeprikt heb. Dus stel hem terug naar de vorige staat en bekijk dan of hij kan opstarten.

Zo ja, ga met deze nieuwe geheugenbankje(s) naar de leverancier/winkel en zeg tegen hen dat je PC niet opstart zodra je ze er in prikt.

Mocht dat het probleem niet verhelpen: Probeer te kijken of de nieuwe geheugenbankje elders kan testen (bijv. bij een vriend?)

Op die manier sluit je uit waar het wel/niet aan ligt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs al werkt het zonder de nieuwe geheugenmodules is het nog niet gezegd dat het daar aan ligt, kan ook voeding of mobo zijn. Dus slecht idee om er dan al meteen mee naar de winkel terug te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb je wel 2 dezelfde merken?
vaak leveren 2 verschillende merken hardwareproblemen op, omdat ze niet compitabel zijn met elkaar