wat is het verschil tussen WLAN-kaart a/b/n en 802.11b/g/n ?

Ik wilde een nieuwe laptop kopen o.a. om te gebruiken voor school (ASUS UX32VD-R3001H) en bij wifi standaard stond er 802.11b/g/n. Maar de school had een brief gestuurd waarop stond aan welke eisen de laptop moest voldoen en daarop stond dus WLAN-kaart a/b/n. Ik moet op school natuurlijk wel met wifi kunnen verbinden, dus vraag me af wat het verschil is tussen die twee?

En ook of ik met deze laptop zonder wifi dus met gewoon kabel kan internetten thuis?

Dankuwel alvast!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar mijn mening zou je het best kunnen kiezen voor een kaart die sowieso g én n ondersteunt (n heeft de meeste prioriteit). G is namelijk nog steeds vrij veel aanwezig bij mensen die een oudere router hebben staan. Het lijkt mij zeer onlogisch dat de school de a standaard gebruikt omdat deze gewoon compleet achterhaald is. Tegenwoordig zijn er ook laptops die de standaard ac ondersteunen die nog sneller is dan N. Voorlopig is ac echter nog niet bij de mensen thuis en zal deze vaak gecombineerd worden met n. Let wel op dat ac niet hetzelfde als a is. Als bij de laptop staat aangegeven dat deze een ethernetaansluiting heeft kun je daar probleemloos met de kabel mee internetten bij je thuis.

Antwoorden (1)

Het zijn allemaal toevoegingen op de IEEE 802.11 standaard. Kort door de bocht zijn het allemaal verschillende snelheden. Jij hebt 802.11 b/g/n. Dat betekent dat jou laptop van de 802.11 standaard de toevoegingen b,g, en n kan gebruiken. De school gebruikt 802.11 a/b/n en kan dus de toevoegingen a,b en n gebruiken. Deze toevoegingen kunnen los van elkaar worden gebruikt. Jij kan dus vebinding maken met de school via 802.11 b of 802.11 n. Die worden door beide partijen ondersteund. Om verbinding te maken via één van deze toevoegingen hoef je niets speciaals te doen. Het gaat automatisch via het geschikte kanaal.