Wat gebeurt er als je een laptop terug naar fabrieksinstellingen zet en alle stations schoonmaakt?

Ik heb zonet een nieuwe laptop gekocht. Het was echter de laatste laptop die de winkel had en ik kreeg dus het toonmodel. Hier stonden foto's en dergelijke op van mensen die ze in de winkel probeerden.

Om deze te verwijderen, besloot ik meteen de laptop terug naar fabrieksinstellingen te zetten. Ik kreeg echter de optie tussen het opschonen van alle stations en... Nog een optie. Het opschonen van alle stations zou een tijdje duren, stond erbij. De andere optie zou niet lang duren. Ik koos dan maar voor de optie die lang zou duren.

Nu maak ik me echter zorgen. Iemand vertelde me dat dit wel heel lang duurt (hij staat nu na meer dan drie uur op 30%). Deze persoon zei dat ik misschien de gehele laptop opkuis hiermee, dus ook windows en dergelijke. Kortom: ik zou een lege laptop hebben volgens hem.

Kan dit kloppen? Weet er iemand wat het verschil is tussen beide opties? En is het normaal dat dit zo lang duurt?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14K

Het beste antwoord

Iedere laptop heeft op de harddisk minimaal 2 stations voorgeinstalleerd, de C: en de D: partitie.
Op de D: partitie staat dan een zgn. "Recovery" bestand waarin het complete besturingssysteem zoals Windows 8 als installatiebestand is opgenomen inclusief de validatiegegevens voor deze laptop.

Deze D: partitie mag je nooit wissen. Want als je dat doet dan verlies je feitelijk de mogelijkheid om legaal over een licentie van Windows te beschikken als het ooit eens fout gaat.
Deze partitie is nodig om, in geval van nood, het gehele besturingssysteem weer terug te kunnen zetten en de laptop weer in de oorspronkelijke staat terug te kunnen zetten.

Met het kiezen voor de optie: 'fabrieksinstellingen herstellen' kies je in feite voor een complete herinstallatie van het gehele systeem. Dat kan idd. een langere tijd duren.
De laptop wordt dan opnieuw voorbereid, de harddisk wordt op fouten gecontroleerd en zonodig opnieuw geformatteerd waarna dan het recovery programma gaat proberen het besturingssysteem opnieuw te installeren.
Dit is een proces dat weliswaar lang duurt maar geen uren!

Kennelijk is er iets fout gegaan tijdens de initialisatie op je laptop en 'hangt' het programma in een oneindige 'loop'. Hierdoor kan de verdere verwerking niet doorgaan en blijft de laptop hangen.

Wat je kan doen is: sluit geforceerd de laptop af. (de powerknop enige seconden ingedrukt houden tot ie uit gaat) en probeer daarna de laptop weer op te starten.
Geen zorgen, Windows kan zichzelf niet wissen en zelfs als je handmatig zou willen proberen om de Windowsdirectory te verwijderen dan zul je merken dat dat niet gaat.

Daarna kun je proberen om het systeem weer opnieuw te laten herinstalleren vanuit de recovery partitie (D:)

Mocht dat allemaal uiteindelijk niet lukken dan zit er niets anders op om terug te gaan naar de winkel waar je het ding gekocht hebt en hun het probleem laten oplossen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dag Beer56, Eerst en vooral bedankt dat je de tijd nam om mijn vraag te lezen en te beantwoorden. Het verschil tussen de stations is nu duidelijk! Toen ik daarnet thuis kwam, merkte ik dat het terugzetten naar fabrieksinstellingen eindelijk klaar was. Dit heeft ongeveer vijf uur geduurd... Maar al bij al lijkt alles nu naar behoren te lopen! Nogmaals bedankt voor de duidelijke informatie!