kan ik een ander operating systeen draaien op windows 7?

Misschien klinkt deze vraag vaag maar ik vroeg me af of ik bijvoorbeeld Ubuntu kan hebben op een computer waar nu windows 7 opstaat ZONDER dat ik windows 7 en alle files verlies. Dus bijvoorbeeld dat ik bij het opstarten kan kiezen of op een snelkoppeling moet klikken om naar ubuntu te gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Deze jongen doet dat. Hij boot van een externe schijf met Ubuntu erop. Daartoe heeft hij eerst ingesteld dat de computer eerst naar een externe drive moet zoeken bij het opstarten. Dat betekent dat je de harde schijf eraf moet halen en dat boot hij weer gewoon met Wondowes7.
http://www.youtube.com/watch?v=LuTv92LOy1U
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry maar 1.30 uur kijken vind ik een beetje te veel, ook heeft hij in het begin het er helemaal niet over het instaleren... Ook hoop ik dat het ook kan zonder cd/usb.

Het beste antwoord

Ja, je kunt er een dual boot systeem van maken. Een andere mogelijkheid is het draaien van een virtuele pc, waarbij je Ubuntu binnen Windows kunt draaien.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor de snelle reactie.... mij lijkt het draaien van een virtuele pc beter klinken, want dan kun je dus tijdens dat je met windows 7 bezig bijvoorbeeld kiezen van ik wil nu ubuntu gebruiken zonder de pc opnieuw op te starten. Heb je hier misschien een youtube filmpje van of iets zodat ik weet hoe ik het moet doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kort uitgelegd hoe je een virtuele OS kan laten draaien: - Download VMWare Player (url: http://www.vmware.com/products/player/) - Download de .iso van ubuntu (url: http://www.ubuntu.com/download/desktop) - Als VMWare Player geïnstalleerd is, zou er ergens een optie moeten voorzien zijn in de aard van 'new virtual machine'. De stappen op het scherm volgen en wanneer men vraagt om een installatiebestand de .iso van ubuntu selecteren.

Andere antwoorden (2)

Zeker je kunt twee boots maken.
Ik heb er ooit spijt van gehad, omdat ik het er niet goed meer af kon krijgen, er waren steeds sporen van die dual boot met linux (ik meen win7, kan ook een slag ouder zijn geweest)
Tip: Als het een nieuwe laptop of PC is: probeer het met een ouwe uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook een virtuele computer maken op je computer met bijv. VMware player (gratis). Voor een tutorial over hoe staat bij bronnen.