Hoe laat ik een windows xp-computer en een linuxcomputer die op dezelfde router zijn aangesloten elkaar "zien"?

Beide systemen werken prima, beide maken gebruik van internet, maar zien elkaar niet. Hoe breng ik ze op andere gedachten?

Toegevoegd na 1 minuut:
Linux is Opensuse.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk hier eens naar. Het gaat wel over win7 maar dat is makkelijke te vertalen naar winXP. Bronnen:
- http://www.7tutorials.com/how-access-windows-7-shared-folders-ubuntu

Antwoorden (2)

Wat bedoel je met zien!
De eerste stap is iig:
Beide pc hebben een ipadres, met het commando ping ipadres (van andere pc)(voorbeeld: ping 192.168.0.151 ) dit moet minimaal een goed resultsaat opleveren.
Stap 2: Installeer Samba op de linux pc, dan kan je mappen delen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Een ping werkt alleen als op de andere PC een server is geïnstalleerd en geactiveerd, en als er geen firewall is die die ping tegenhoudt. Het tegenhouden van pings (of eigenlijk: het niet geven van ping-responses) is één van de eerste dingen waar firewalls voor zorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo: We hebben het over binnen een netwerk, ik viel even van verbazing in verbazing, maar er is denk ik maar een conclusie: Jij praat over buiten het netwerk. Volgens mij is het dan verder een goed antwoord. +
Cryofiel
11 jaar geleden
Volgens mij moet er op de "aangesproken" computer "iets" zijn dat het binnenkomende pakket ontvangt en erop reageert. Dat "iets" kan een server zijn, een daemon, of iets vergelijkbaars. Toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ping service is standaard op windows en linux aanwezig(kan soms uit staan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog niet anders als meegemaakt dat ping altijd direct werkt. Open CMD,
ping 192.xxx.xxx.xxx (een apparaat in je netwerk en zie wat er gebeurt)
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb wel eens een laptop aan mijn router gekoppeld, en vervolgens geprobeerd vanaf de laptop de PC te pingen en andersom. Beide kanten op werkte van geen kanten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Hierbij maakte het niet uit of ik de PC had opgestart met (toen nog) Windows Vista of Knoppix.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf de "windowspc" levert de pingopdracht naar het ip-adres van de "linuxpc" tot 3 maal toe de melding "time-out bij opdracht.". Hoe dat bij de "linuxpc" moet worden gedaan, geen idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien goed om even te vermelden dat ik de linuxpc heb aangeschaft om met linux te leren omgaan. Voor mijn ideel kom ik al aardig ver in 3 dagen, linux (open suse) geïnstalleerd en internet bruikbaar en beveiligd met virussscanner, firewall en adblock. Eerder werkte ik met pc/m, dos en windows vanaf versie 1.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Suuuushi
ik vermoed dat mijn (gebrek aan) kennis van linux de oorzaak is van het hele probleem. Ik heb het idee dat aan de windows-kant de zaak min of meer op orde is (werkgroep ingesteld e.d.), maar dat er aan de linuxkant nog een en ander moet gebeuren. Uit het boek "Haal alles uit openSUSE" van Sander van Vugt kan ik het nog niet halen. Voor iedereen: dank voor jullie bijdragen, die waardeer ik zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pc/m moet,als ik me goed herinner, zijn cp/m. (Leuk, dit is zo oud, dat de spellingchecker het niet kent.)
Samba heb ik op de linuxpc gezien, ik weet alleen nog niet hoe erbij te komen, laat staan ermee om te gaan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Vanuit Linux kun je toch vanaf een command prompt (of terminal emulator, of hoe dat daar ook moge heten) ook gewoon een ping-opdracht geven? Ik heb het toevallig afgelopen weekeinde nog gedaan omdat ik voor een "batch-script" (ook hier: dat heet vast anders, maar ik ken de naam niet) een opdracht nodig had die net geen tien minuten lang wachtte. De opdrachten 'time', 'wait' en 'delay' werkten niet, dus heb ik 'ping' maar misbruikt om 580 seconden lang te wachten:       ping -i 580 -c 2 -q localhost >/dev/null 2>&1 Dus 'ping' werkt vanaf Linux op dezelfde manier als vanaf Windows. Voor zover ik weet is 'werkgroep' iets dat specifiek is voor Windows. Linux kent het concept niet. Dat je vanaf Windows een 'time-out bij opdracht' krijgt, betekent dat Windows wel pings verstuurt, maar dat de andere kant (Linux dus) nooit antwoord geeft. Dat kan komen doordat de pings nooit bij de Linux-machine aankomen, het kan ook komen doordat de pings daar wel aankomen maar de Linux-machine geen antwoord geeft. Dit is precies waar het bij mij destijds ook strandde: geen communicatie. Alleen was ik één stap verder, ik kreeg namelijk dezelfde foutmelding ook als ik de andere kant op pingde, dus vanaf de Linux-machine naar de Windows-machine.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas als pingen lukt, ga je mbv samba mappen delen, daar stel je ook de werkgroep in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een heel uitgebreide uitleg staat op: http://www.multidesk.be/artikels/artikel/233/Bestanden-delen-tussen-Windows-en-Linux-via-Samba.html
Dank iedereen hartelijk voor antwoorden en reacties.
Als je op een van de computers een inlognaam en wachtwoord gebruikt zal je deze gegevens ook op de andere pc moeten gaan gebruiken. Ook de werkgroep moet dan op beide pc's hetzelfde zijn als je deze vanaf de andere pc wilt zien en bestanden delen. In Windows moet delen aanstaan.