Hoe downgrade ik Windows 8 naar Windows 7?

Ik heb recent een laptop HP Envydv7 gekocht met Windows 8 er op voor-geinstalleerd (geen cd-rom erbij gekregen). Ik heb Windows 8 een aantal weken uitgeprobeerd maar in mijn beleving is Windows 7 echt stukken prettiger in gebruik. Ik heb een originele cd-rom versie van Windows 7 Home Premium in bezit. Kan ik deze gewoon in de nieuwe laptop doen en het installatieproces opstarten om te downgraden? Of komt daar nog enige speciale kennis bij kijken en moet ik eerst Windows 8 eraf zien te krijgen? Lastige situatie voor een leek! :-)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Dat is voor een leek zo 1 2 3 niet te doen zonder kennis van zaken.
Windows 8 laat zich niet overschrijven door een lagere versie.
Je moet beginnen met alle drivers voor W7 van die laptop te downloaden bij HP en op een USB stick of cd schijf veilig stellen.
Daarna moet je de HD uitbouwen ,deze zit achter een klepje aan de onderzijde.
Vervolgens moet je die HD als externe schijf via een bracket aan een andere pc hangen en formatteren.
Daarna weer terug bouwen in de laptop.
Dan moet je in de bios (daar kom je in door op F2 F12 of delete toets te drukken bij de opstart van de laptop.
Dan moet je het zo instellen dat de laptop als eerste van de dvd speler opstart (first boot).
Daarna leg je de dvd met W7 in het laadje en laat de laptop opnieuw opstarten.
Nu zal na enkele seconden de dvd opstarten en zal de bestanden van W7 gaan laden en installeren.
Als laatste ( als W7 erop staat) kan je de drivers die je bij HP opgehaald hebt gaan installeren.
Mochten er nog drivers te kort zijn dan kan je op het internet d.m.v het programma "Driver Easy" te downloaden en te installeren deze laten opsporen en alsnog installeren.

Het kan dus wel van W8 naar W7 afwaarderen maar denk ook aan dat je garantie kan vervallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reactie op de tekst hierboven: Waarom je harddisk er uit halen en deze extern formatteren?
Deze stap is niet nodig. De Windows 7 installatie vanaf DVD starten geeft al een optie om de schijf te formatteren. Garantie heeft niets met het besturingssysteem te maken. Garantie gaat over hardware, niet over de software.
Het kan wel met licenties van software te maken hebben, bijv een cd brandprogramma of een jaar lang gratis virusscanner wat van HP zelf is waar je indirect met de aankoopprijs ook voor hebt betaald. Voor de vraagsteller:
Wellicht ook een optie om nog even te wachten op servicepack 1 van Windows 8, omdat hier weer wat instellingen terug gezet zijn, zoals het startmenu. Die is overigens ook nu al terug te zetten met wat "tweakwerk" wat minder tijd en moeite gaat kosten als een nieuwe installatie van Windows 7.
Omdat er geen DVD bij zit kan je dit vaak wel zelf maken... Aan te bevelen! Want anders kan u vaak niet meer terug naar W8 als u ooit dat weer zou willen (of met de verkoop)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande reactie;
opstarten vanaf DVD geeft de optie om de schijf te formateren. waarna Win 7 er gewoon op word gezet. Specialistische kennis is dus niet nodig, maar enig verstand van computers is wel aan te raden En wat betreft garantie maakt het inderdaad niets uit.
Je kan op je laptop best W7 installeren. Je hoeft daarvoor je harde schijf niet uit te bouwen. Waar je wel meezit is een licentie code. Als je daarover beschikt kan je aan de slag. In de bios ( via del of f2 vaak te bereiken ) stel je in dat je wilt opstarten vanaf cd/dvd. Bij de installatie kies je voor geavanceerde opties en verwijder je de boot partitie. Vervolgens kies je voor verder en zal Windows de boot partitie formateren en je windows 7 erop zetten. De drivers die w7 niet herkend of vind zal je bij de fabrikant moeten downloaden. Via Hp zal dit niet zo,n probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let er wel op. Als je dit doet gaan alle gegevens verloren. Mochten er dus belangrijke bestanden of foto's op de machine staan, zet deze dan eerst veilig op bv een USB stick
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat spreekt voor zich, lijkt me dat vraagsteller hier van op de hoogte is
Het kan door de cd op te starten via Windows 8.
Maar als Windows gecrasht is of je het handiger of makkelijker vind dan kan het ook via de BOOT daarbij
Moet je dan de cd speler op 1 zetten en de harde schijf op 2. Na de installatie van Windows moeten de BOOT instellingen wel weer terug gezet worden.
Maak voor de zekerheid een back-up van je laptop voor als het fout gaat.