Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn laptop z'n hardeschijf weer ziet?

Opeens een aantal dagen geleden kreeg ik een fout-melding te zien, ik drukte een aantal keren op OK en toen kon ik niets meer met mijn laptop. Toen ik 'm een aantal keren opnieuw opstartte gaf hij alle keren aan dat er geen OS te vinden was. Ik probeerde nog een keer de laptop opnieuw op te starten en toen deed -ie het heel normaal.
Ik was net bezig om wat onnodige programma's weg te gooien. En opeens geeft de laptop aan 'fout-beveiligingsopties', daarna gaf hij de fout aan: 'bugsplat rc resource dll not found'. Toen ging hij uit en sindsdien krijg ik 'm niet op gestart, want hij zegt alweer OS not found (dus hij ziet mijn hardeschijf niet!)

Wat ik al heb geprobeerd:
Boot-order veranderen.
HDD los schroeven en weer vast zetten

Ik ben een super noob in dit soort dingen, maar alvast hardstikke bedankt voor je hulp!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat mijn vraag dus is: hoe krijg ik 'm weer aan de praat?

Toegevoegd na 4 uur:
Ohja, de cddriver is ook al ruim een jaar het aan het begeven. 9,9 keer van de 10 doet -ie vooral niets.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor mijn klinkt het als de klassieker Hardeschijf is gecrasht. Ofwel...DOOD.
Wat je kan proberen is om de HDD in een casing te doen, en aan te sluiten op een andere PC om te zien of je er überhaupt nog wel op kan komen. Maar voor mij klinkt het als een kansloze zaak.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoals je zelf al aangeeft was je bezig wat onnodig spul te verwijderen. Blijkbaar was er iets bij dat niet zo onnodig was. Het is nog niet gezegd dat de harde schijf kapot is. Wat er met zekerheid aan de hand is, is dat de bootsector onleesbaar is geworden.
Voordat je de harde schijf weggooit zou ik zeker proberen de installatie te herstellen met een recovery dvd ( wel even een andere drive er aan hangen). Mocht dat niet werken dan kan je nog proberen Windows opnieuw te installeren. Daarna kan je de HD altijd nog weggooien.

Su6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een CIH-virus of een variant, die in het slechtste geval niet alleen de boot-sector aanpastte, maar zelfs het BIOS-kan besmet hebben. Misschien de schijf ook eens scannen nadat je die op een andere PC hebt aangesloten met een virusscanner. Microsoft Security Essentials crashte bij een van mijn PC's ook laatst op deze manier en ik had Avast boot-scan nodig bij startup om het terug in orde te krijgen. Weet niet welke van mijn kids mij dit tijdverlies bezorgd had, maar ik vond het zelfs interessant om te zien hoe we met internet zoveel tijd kunnen... verliezen!

Het kan ook zijn, als je een oudere PC hebt, dat je in de bios S.M.A.R.T. ofte kunt inschakelen, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T. voor uitleg. Ik lees op veel forums dat mensen deze optie in de BIOS afzetten, terwijl ik als installateur net al zeer veel crashen preventief heb kunnen inschatten door tijdig de harde schijven te vervangen. Is knap systeem, jammer dat het voor de nieuwste SATA minder en minder gebruikelijk wordt weer. Misschien ook meteen een SSD-schijf overwegen als zou blijken dat je harde schijf toch aan het 'begeven' is?