Het ligt eraan wat voor systeem je zoekt. Als het over Mac OS X hebt, dan heb je het al snel over een computer van Apple. Er zijn mensen die daar goed mee uit de voeten kunnen.

Linux draait daarentegen op vrijwel elk systeem, ongeacht leeftijd of de processor en is gratis in aanschaf en gebruik.

Als je Mac OS wilt gebruiken, dan zul je een computer van Apple moeten aanschaffen. Heb je daarentegen al een bestaande computer en wil je eens een nieuw systeem uitproberen, dan kun je daarop (Ubuntu) Linux installeren.

Qua stabiliteit en gebruiksgemak ontlopen Mac, Windows en Linux elkaar steeds minder. Linux komt van een historie waarin men zelf configuratie-bestanden aanpast en dat maakt het minder toegankelijk voor een beginnend gebruiker, maar ook dat is tegenwoordig al een stuk beter geworden.

Mac OS wordt alom gezien als een gebruiksvriendelijk besturingssysteem. Van oudsher wordt dit systeem veel door grafische professionals gebruikt. Ook andere software komt voor dit systeem steeds meer beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou je keuze baseren op wat je uiteindelijk met je computer wilt doen.

Als je veel games speelt zou ik voor windows gaan.

Als je veel grafische software gebruikt zou ik voor OSX gaan

Ik typ dit antwoord op een laptop die draait op linux (Linux Mint). Persoonlijk ben ik erg tevreden ik gebruik mijn laptop vooral om op te internetten/films op te kijken/programmeren/websites mee te testen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kwaliteit-prijs verhouding is bij Linux vele malen hoger dan bij welk ander systeem ook.

Toegevoegd na 2 dagen:
Als je moet kiezen, qua Linux, adviseer ik Fedora of Ubuntu.
rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke Linux-versie dan? Want ze kunnen behoorlijk verschillen. ChromeOS dan? (Of is dat in basis eigenlijk ook een Linux-versie...)
rose
14 jaar geleden
De kosten zijn nul, dus de kwaliteit-prijs verhouding is sky-high. Maar alle mainstream linux versies zijn berestabiel en redelijk tot zeer gebruikersvriendelijk. Van ChromeOS kan ik nog niets zeggen.