Is het gebruikelijk dat bij levering van een nieuwe Laptop waarop MS-XP reeds is geïnstalleerd, géén installatie-CD meer wordt bijgeleverd?

Op de laptop (ruim drie jaar oud), is de originele Microsoft sticker mèt productkey netjes onderop geplakt. Bij het downloaden van updates meldt Microsoft nu plots dat het een illegale versie is!

De productkey natuurlijk opnieuw ingevoerd maar men blijft volhouden dat deze correspondeert met de besturingssoftware op de harde schijf...

Iemand hier ervaring mee?

Toegevoegd na 3 uur:
Bedankt allemaal!
Ik zal a.s. maandag even bij Mycom langsgaan (toch niet echt een louche organisatie), voor ophedering hierin.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat is zeer gebruikelijk, normaal zit er dan een patitie op je schijf te activeren met F9 of F12 waar je het geheel terug vindt om de zaken te herstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat is gebruikelijk. Niet alleen voor laptops, ook voor desktops.

Het gaat dan om een zogenaamde OEM-versie van Windows. Dat is gewoon Windows, maar dan door de leverancier geïnstalleerd, jij krijgt de installatie-CD's niet mee. Dat is goedkoper dan een retail-versie van Windows.

Je moet zo'n OEM-versie zelf activeren. Meestal gebeurt dat vanzelf wanneer je de computer voor de eerste keer aanzet. Daarna weet Windows dat dit een legale versie is.

Als het probleem blijft, neem dan contact op met Microsoft of met je leverancier. Misschien heeft hij een foutje gemaakt en er niet voor gezorgd dat jouw Windows zichzelf activeert bij het eerste gebruik.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je een onbetrouwbare leverancier hebt getroffen, die jou daadwerkelijk een illegale versie heeft geleverd. Ook in dat geval moet je verhaal halen bij die leverancier.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dan zie ik twee mogelijkheden: a)  Tijdelijk probleem met de verbinding naar de licentieserver van Microsoft. Wacht tot dinsdag en kijk of het dan is opgelost. b)  Jouw leverancier heeft de boel bedrogen, en Microsoft is daar pas onlangs achtergekomen. Of is er al eerder achtergekomen, heeft jouw leverancier tijd gegund om alsnog te betalen, maar jouw leverancier is in gebreke gebleven, waarna Microsoft deze licenties ongeldig heeft verklaard. c)  Een virus of andere malheur heeft jouw installatie beschadigd. En ik kan niet tellen... ;-)
Als je een echte MS sticker hebt, dan heb je ook echt een licentie. Maar er worden verdomd goed nagemaakte nep-stickers gemaakt. Als dat zo mocht zijn, dan ben je opgelicht. Dit hieronder is een nagemaakte sticker:
Plaatje bij antwoord
AWM