hoe zit het precies met de ms-dos?

Dit is een oud besturingssysteem van microsoft. Groeit dit uit tot de windows besturingssystemen? Of zit het anders in elkaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De eerste versies, volgens mij tot en met Windows 2000, waren op MS-DOS gebaseerd. Vanaf Windows XP is het op Windows NT gebaseerd, oftewel Windows New Technology. Kijk maar op de Nederlandse versie van Wikipedia.

Toegevoegd na 43 seconden:
De eerste versies = De eerste versies van Windows.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je zegt klopt, echter is 2000 geen "consumenten" Windows, net zoals je Windows server 2008 ook nooit meerekent. Windows 2000 werd echter wel door veel consumenten gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Mr. Tomaat: Windows 2000 was gewoon een consumenten-OS hoor, dat je geïnstalleerd kreeg op OEM-computers. Het was wel gebaseerd op NT 4.0. Maar er waren ook verschillende server-versies van Windows 2000; 'Server, 'Advanced Server' en 'Datacenter Server'. @viridiflavus: XP en 2000 hadden dezelfde kernel, maar waren niet uniek. XP was een verder geoptimaliseerde versie van 2000. Het was gebaseerd op dezelfde kernel. Net als Win7 op die van Vista is gebaseerd, en 98 op die van Win '95. Verder was de basis tot Win'95 MS-DOS. Toen Win'95 erin kwam, was dat grafische Windows ook echt onderdeel van de basis, en was DOS dus een soort van aparte interface voor de mensen die dat gewend waren en daar sneller dingen in konden doen.

Andere antwoorden (1)

Is een oud besturingssysteem uit de jaren 80 en begin 90 van Microsoft. Je kon alleen met het invoeren van tekst commando's je computer taken laten uitvoeren. Klikken met de muis was er nog niet bij. Midden jaren 80 is Windows ontwikkeld, als schil over DOS om meer grafisch en met plaatjes (iconen) en muis te kunnen werken. (Windows 1.0, 2.0, 3.x) Windows 95 en 98 zijn hier nog sterk op gebaseerd. Latere versies van Windows niet meer, die zijn helemaal opnieuw ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kansloos minnetje...
Goed antwoord, al waren er ook al wel muisprogramma's onder dos.