Een windows licentie is die kleurige sticker waar je serie nummer voor je windows opstaat.
zonder serie nummer kan je het niet installeren
en zonder dat serie nummer kan je niet activeren
activeren houdt in dat deze windows goed wordt gekeurd voor deze pc en deze pc alleen.

je hebt ze in verschillende soorten retail
en bedrijven (enterprise) voor gewone consumenten niet belangrijk
De meest normale is de OEM versie
dat is de windows versie die je bij een nieuw geleverd pc of laptop krijgt.
capthavoc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 'licentie' is het nummer, niet de sticker. OEM versies krijg je meestal bij een 'merk' PC, bij een merkloze zit een standaard licentie.

Andere antwoorden (1)

Een licentie is een soort code waardoor microsoft weet dat je een legitieme windows hebt. Met legitieme Windows hebt je toegang tot ondersteuning, updates en downloads, zodat je meer uit je pc kunt halen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je moet binnen 30 dagen windows licentie opgeven anders kun je windows niet meer gebruiken. Je kan windows wel installeren zonder licentie.