Heb sinds kort een nieuwe pc, met windows vista. Hoe kan ik het lettertype vergroten, zonder dat dan o.a. de icoontjes op mijn bureaublad vertekenen?

In de oorspronkelijke setting waren de letters te klein voor mij om goed te kunnen lezen. Nu heb ik mijn DPI veranderd, maar op maximale grootte zijn dan de letters, en mijn programma's te groot. Bij mijn mail b.v. zie ik niet meer het hele scherm: de optie: "alles verzenden en ontvangen" staat er dan niet meer bij.

Nu heb ik mijn DPI halverwege gezet, zodat ik wel goed kan lezen, maar dan vertekent het beeld, en de icoontjes op mijn bureaublad.

Hoewel ik dit (hopenlijk) duidelijk heb uiteengezet, ben ik nog een redelijke digibeet. Als je antwoordt, graag dus in beginnerstaal...
Dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bedoelt u tijdens het surfen op internet dat u last heeft van te kleine letters.

Ik weet wel dat als u bijv. firefox gebruikt een handige add on kunt installeren welke ervoor zorgt dat u per pagina de door u gewenste lettergrootte kunt bepalen, en hij onthoud dan u favoriete instelling ieder keer als u deze pagina bezoekt.

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/nosquint/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die tab die je in XP had is er in Vista ook nog waar je allerlei weergave dingetjes zoals ook de lettergrootte kunt aanpassen van verschillende tekst groepen.

Ik lees dat aero uit moet staan. Dus via rechtsklikken op je bureaublad en dan personaliseren, het klassieke thema kiezen. Maar als ik het zelf uitprobeer maakt dat geen verschil of aero nu aan of uit staat (zit dan wel op win 7). Wellicht dat aanpassingen op een ander thema ook niet bewaard blijven als je weer terug gaat naar je oorspronkelijke thema (wel zo aannemelijk).

Vervolgens kun je in dat zelfde venster onderaan "Window Color" (zit op Engels systeem dus zo staat het nu voor mijn neus) aanklikken waarna je bij het oude XP stijl tabje komt waar je handmatig veel weergave settings kunt aanpassen.