Hoe los ik dit opstart probleem op?

Nadat ik mijn laptop opgestart heb en ingelogd heb starten normaal gesproken diverse programma's die gedefinieerd staan in Start > Programs > Startup. Alleen nu moet ik ongeveer 2 tot 3 minuten wachten voordat er überhaupt wat gebeurt. Hoe los ik dit op?

IBM Lenovo T500
Windows XP SP 3

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Met het bestandje in de link kan je zien welke programma's er allemaal geladen worden tijdens het opstarten van Windows.
Veel programma's zal je niet zoveel gebruiken, en kan je dus uitvinken, waardoor je laptop weer sneller opstart :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit had ik ook. Definieer alleen de programmas die je echt altijd gebruikt en windows zal vanzelf sneller opstarten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zulke lange wachttijden worden heel vaak veroorzaakt door een niet (meer) bestaande netwerk-verbinding naar een andere computer. Dit is inderdaad niet zo gemakkelijk terug te vinden, maar met de boven genoemde tools kun je er naar gaan zoeken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ga naar je run prompt en tik MSCONFIG.
Check eens of er niet allerlei ongevraadhde progjes gaan lopen na het opstarten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
PPL: dat heb ik alreeds uitgevoerd, geen vreemde dingen gevonden.
Probeer in de Event viewer (configuratiescherm>administratietools) te kijken of er programma's zijn die niet of niet goed opladen tijdens het starten, of dat er zich andere problemen voordoen. Vaak worden deze fouten gelogd in de event viewer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toevoeging bovenstaand antwoord:

Kijk vooral naar programma's die heel veel geheugen innemen. Bijvoorbeeld iTunes niet meteen laten opstarten, msn, skype en dat soort programma's scheelt en hoop, en dan metname iTunes. Ook Steam en virusscanners nemen veel ruimte in beslag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heb je het al geprobeerd met een anti rootkit scanner? zoniet zie bron
en gooi daarna malware bytes erover heen.
sophos rootkit scanner is gratis maar vergt wel registratie dmv een mail adres.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
sorry die eerste link werkt niet zie ik net.
hierbij de correcte link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat bij mij prima werkt is het programma Startup-Mechanic.
Even een scan laten uitvoeren van je opstartprogramma's en dan in de lijst selecteren welke programma's je niet automatisch wilt laten opstarten.

Denk bijvoorbeeld aan allerlei programma's die automatisch willen updaten.
Wees wel voorzichtig; als je het niet zeker weet, laten staan.

Succes.