Waarom is IE nodig voor een windows-update?

Is dat misbruik van marktpositie?

"Thank you for your interest in obtaining updates from our site.

To use this site, you must be running Microsoft Internet Explorer 5 or later.

To upgrade to the latest version of the browser, go to the Internet Explorer Downloads website."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het niet zo dat dit met windows 7 de deur uit is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar IE is al een jaar of 14 op de markt... Nu pas een oplossing, da's veel te lang en neigt toch gewoon vooral naar Windows7 pushen, terwijl die niet veiliger is (zo is al gebleken) dan bijv. XP.

Het beste antwoord

Ik weet niet waarom ie5 of hoger noodzakelijk is. Met name is dit om ervoor proberen te zorgen dat mensen ie gebruiken.

Als je firefox gebruikt dan kun je "ie tab" installeren als add-on hiermee kun je gewoon windows updates binnen halen zonder problemen en nog belangrijker, zonder Internet explorer. Windows 7 heb ik heerlijk draaien zonder ie8.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het simpele feit dat IE standaard geleverd wordt (eigenlijk werd) met Windows vind ik nog steeds geen goed voorbeeld van misbruik van de marktpositie (daar werd onlangs nog een vraag over gesteld trouwens).

Het door jou hier genoemde verschijnsel vind ik wel neigen naar misbruik, wat let Microsoft namelijk om een techniek te gebruiken die ook gewoon met andere browsers werkt, die is vast wel te bedenken, het gaat tenslotte in alle gevallen om windows computers en die hebben wel het nodige gemeen waardoor je het browser-onafhankelijk zou kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij _is_ 't al browser-afhankelijk - en is de huidige afhankelijkheid gewoon bewust aangezet, maar technische gezien _nu al_ _totaal_ overbodig. Met 't _huidige_ systeem, dus al. Immers, je kan alle updates gewoon los downloaden, met bijv. FF op Opera. Het enige verschil met IE, is dat MS 't niet toelaat om _automatische_ updates te doen met FF. Dat is echt onzin dat dat niet kan, want 't downloadprotocol is gewoon html (poort 80), en dat kan elke browser.
Windows installeert volgens mij ook plugins in de oudere Windows versies om te checken of je wel een originele versie hebt. Die plugins werken mogelijk niet in een andere browser.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Macht corrumpeert, absolute macht corrumpeert absoluut...

Firefox is vandaag de beste en de meest gebruikte browser geworden... FEEST...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vind ik Opera de beste... Maar het is een subjectief onderwerp (zoals (bijna) alle onderwerpen).
Volgens mij wil Microsoft zo garanderen dat hun updates ook echt werken, dus goed gedownload en geinstalleerd worden zoals het bedoeld is. Omdat ze alleen IE in eigen hand hebben, staan ze dit niet toe met andere browsers. Ze zouden helemaal platgebeld worden met vragen/klachten van al die andere browsers die hun protocollen net niet helemaal hetzelfde afhandelen. Overigens geldt dit ook voor andere zaken, bv je auto/tv/mobiel/etc-garantie vervalt ook als je het niet door de originele leverancier laat onderhouden en/of repareren.