is het een goed idee om na 2 jaar mijn pc opnieuw te installeren zodat hij snel blijft? ik wil niets belangrijks kwijtraken en geen fouten maken!

als ik de pc naar een winkel breng dan werken allerlei oude programma's niet meer goed na herinstallatie

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (7)

Heb je snelheidsproblemen? Nee? Dan zal je PC niet opeens sneller worden van een herinstallatie.

Je zult altijd zien dat wanneer je geen actieve backupper bent, je toch wat dingetjes kwijtraakt die je bent vergeten. Van foto's dot documenten en savegames.

Wanneer je geen snelheidsproblemen hebt, zou ik alles gewoon zo laten, en simpelweg je PC schoonhouden met CCleaner.

Heb je het wel, dan moet je goed nadenken over wat je wil backuppen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Naast CCleaner is het ook aan te raden op malware te scannen om de zoveel tijd. Ik gebruik hiervoor Super AntiSpyware (foute naam, maar een van de besten) en Malwarebytes' Anti-Malware.
En uiteraard een fatsoenlijk virusscanner, maar ik neem aan dat je die al hebt.

Sinds Windows 7 is periodieke herinstallatie echt niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan proberen en mypccleanup. Kost geld maar werkt echt.!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is geen goed idee om hem sneller te maken.

Wel kun je overbodige dingen verwijderen en een virus scan + antie spyware uitvoeren.

Als je je idee dan toch uit gaat voeren, adviseer ik je om een dubbele back up te maken, en alles op een externe harde schijf te zetten voordat je "je idee" gaat uitvoeren ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt beter wat extra geheugen kopen en erbij (laten) plaatsen. Ook wil wat programma's verwijderen vaak helpen en zorg dat programma's niet opstarten tijdens het opstarten van de computer. verwijder toolbars en andere rare plug-ins. Google chrome is op dit moment de snelste browser dus je kunt overwegen ook die te installeren. Wil je je pc echt een snelheidsboost geven installeer dan een ssd met een schoon besturingssysteem. Laat de oude schijf zoals hij is en kopieer achteraf de bestanden als foto's en videos terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een PC verliest altijd wat snelheid, dat houd je niet tegen.
Een herinstallatie kan inderdaad wat snelheid terugkrijgen, maar verwacht geen wonderen. Ook zal je pc na verloop van tijd weer slomer worden.
Wat betere opties zijn:
- houd je PC schoon. Ik gebruik hiervoor Glary utilities en CCleaner. Elke 1 à 2 weken eventjes uitvoeren...
- Verwijder alle programma's die je niet gebruikt. Bijvoorbeeld programma's die zijn meegekomen met het installeren van een ander programma. BV. Ask toolbar, De gratis McAfee security scan (alleen verwijderen als je een andere goede virusscanner hebt) etc.
- In glary utilities zit een tooltje waarmee je kan bekijken welke programma's automatisch opstarten met windows. Kijk hier eens naar, en klik alles wat je herkend, en niet altijd nodig bent. (virusscanner etc natuurlijk wel laten staan)
- Voor eens een defragmentatie uit. Dit kan via windows, of via een ander freeware programma. Dit hoeft echt niet elke 2 weken, maar 1x per half jaar zou voldoende moeten zijn. (kan lang duren)
- Voer elke week een virusscan uit. Doe dit bijvoorbeeld 's avonds als je gaat slapen. Dan heb je er geen last van. (wel eerst updaten)

Voor een betere uitleg van deze programma's mag je me een privéberichtje sturen...

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste is je foto's en belangrijke bestanden op een externe HD of zo te zetten
In tegenstelling wat de meeste mensen denken en zeggen word je pc er zeker sneller van, updates uitschakelen, want je stapelt de ene ''beveiligingsupdate'' op de andere, wat veel harde schijf ruimte kost
Een goed programma om je temp leeg te maken is toch nog altijd TuneUp Utilities, geen andere programma meer nodig, CCleaner en zo werkt niet echt
Suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, tegenwoordig hoeft dat niet meer.
Gewoon een grote schoonmaak houden.
Verwijder eerst eens de programma's wat je niet gebruikt.
om daarna windows even een goede schrobbeurt geven.
Er zijn zoveel schoonmaak tooltjes in de omloop, dat je haast door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik prefereer zelf;

Revo Uninstaller;
http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Hiermee verwijder je niet alleen programma's maar verwijdert tevens alle restbestanden die meestal door de bijgevoegde uninstallers vergeten wordt.
Windows zelf gaat hier ook niet altijd netjes mee om.

Eusing free registry cleaner;
http://www.eusing.com/free_registry_cleaner/registry_cleaner.htm
Deze schoont je register op en verwijdert loze verwijzingen.

Malwarebytes;
http://www.malwarebytes.org/
Deze spoort eventuele malware op.

Temp Cleaner;
http://download.cnet.com/Temp-File-Cleaner/3000-2094_4-10628816.html

Deze verwijdert alle overbodige tijdelijke bestanden die veelal vergeten worden.

Als je voor je zelf de discipline kunt opbrengen om dit wekelijks te doen dan hou je een redelijke schone en vlotte windows die weinig te klagen geeft.

Toegevoegd na 1 uur:
Je kan ook nog via startmenu "msconfig" openen en dan in het tabblad "opstarten" kijken welke programma's er wel of niet opgestart moet worden als je je computer aanzet.
Meestal is dat google update, realplayer, adobe dat soort zooi en is helemaal niet nodig dat deze in de achtergrond meedraaien.
Deze starten zelf wel op wanneer je ze nodig hebt.