hoe update je Windows xp?

Ik heb voor me verjaardag afgelopen zondag een laptop gekregen dit is een Windows xp. maar ik heb een vraag hierover hoe kan ik hem updaten naar Windows 7 of hoger en kost dat geld.zo ja hoeveel. en raak ik dan me geïnstalleerde programma's kwijt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kan windows 8 niet instaleren en dan zecht ie u moet minstens 1 gb ram instaleren voirdat u windows 8 kan instaleren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn advies is niet op w7 over te gaan, xp kan hetzelfde en werkt soepeler.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gooi die windhoos troep toch weg en doe iets verfrissends in de richting van Ubuntu. Grote kans dat 12.04 LTS uitstekend op dat laptopje draait. Alles gratis, inclusief alle toepassingen waarvoor je bij MS Windhoos veel geld betaalt. En nog veel stabieler ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, soms druk ik me nogal ongenuanceerd uit over MS Windows. Wel een beetje met reden. Ik heb een laptopje, destijds geleverd met een pre-geïnstalleerde Vista. Dergelijke koppelverkoop staat me al heel erg tegen. Je kunt bijna geen PC kopen zonder MS Windows, dat er bepaald niet gratis op staat. Maar goed, ik heb er een dual boot van gemaakt met Ubuntu en daar ben ik altijd mee blijven werken, op een doodenkele noodzakelijke uitwijk na. Ondanks veel zwaarder gebruik met veel meer geïnstalleerde software blijkt Ubuntu steeds weer veel sneller en stabieler te zijn dan Vista. Ook op 12.04 LTS draait het ding als een zonnetje. Dat Silverlight op Linux bagger is, en nog een paar kleinigheidjes, neem ik maar voor lief. Dan stoppen die tv-boeren die filmpjes maar ergens in waar het licht nooit schijnt. Het is voor mij veel te weinig reden om terug te keren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, totdat bleek dat die UAC zelf zo lek als een mandje was. Maar inderdaad, dat Vista zeker niet het beste platform van MS was heb ik wel vaker gehoord.

Antwoorden (2)

Je kunt een Windows 7 licentie kopen in de winkel. Bij een installatie van een nieuw besturingssysteem raak je de geinstalleerde programma's kwijt. Als je de licenties hiervan hebt kan je die opnieuw installeren.

Er zijn wel mogelijkheden om je data te backuppen en terug te zetten, zoals je gebruikersinstellingen. Als je de laptop nog niet hebt gebruikt staat er nog niets van je op.

Je update Windows XP door een Windows 7 DVD erin te doen en de instructies op het scherm te volgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om je te helpen met de overstap heeft Microsoft een handleiding gemaakt met 5 stappen. Deze kan je vinden in de bron. Samengevat:

Stap 1: MS upgrade Adviser installeren en draaien
Stap 2: bestanden en instellingen verzamelen
Stap 3: Windows 7 installeren via installatie DVD
Stap 4: Bestanden en instellingen terugzetten
Stap 5: Programma's installeren en drivers updaten

Toegevoegd na 33 minuten:
Tip: als je student/ scholier bent kan je vaak goedkoper aan Windows 7 komen. Een normale upgrade kost rond de 115 euro (Home Premium), Professional 257 euro, Ultimate 289.

Bij surfspot.nl of slim.nl kan dit vaak voor 69 euro als je school hierbij is aangesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eerst eens of die laptop windows 7 wel aankan
Dit kan je doen met de windows 7 advisor
http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/downloads/upgrade-advisor

Komt hij door de "keuring" dan kun je gaan beginnen.
Let wel, sommige software kunnen niet overweg met windows 7 dus die zou je in compatibiliteitsmodus moeten laten draaien of simpelweg afscheid van moeten nemen.

Bij een verse installatie ( wat overigens wel aan te raden is als je er mee doorgaat ) ben je inderdaad alles kwijt.
Zorg dus dat je eerst alle drivers bij elkaar hebt.
De drivers zorgen ervoor dat je hardware werkt.
Kan je niet de drivers vinden die 7 compatibel zijn, dan heb je kans dat dat stukje hardware niet functioneert.
En kan je hele plan ten gronde richten.

De kostens voor een windows 7 is afhankelijk van welke versie.

Succes.