Wordt een rootkit die zich heeft genesteld in de kernel vernietigd wanneer er een OS upgrade wordt uitgevoerd zoals van Vista naar Windows 7?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt mij dat de kernel vervangen wordt, de rootkit zal dan verdwijnen.

Je zou ook even kunnen schoonvegen en dan een nieuw OS erop....
rose
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die rootkit zou kunnen blijven zitten, maar als je een nieuwe os erop zet, zoals W7 dan heeft die rootkit van programmazijde geen ondersteuning en zal de rootkit niets kunnen uitrichten, het is namelijk een samenspel tussen rootkit en programma in het os... Wordt het niet verstaan of ontvangen dan is de rootkit machteloos gemaakt en kan niets uitrichten...

Het je een multiboot-systeem, dan kan het daar, in dat andere os, wel degelijk blijven existeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt dat je me hier op hebt gewezen. Ik werk veel met multiboot systemen. Een rootkit op een ander OS kan natuurlijk malware faciliteren om het gezonde OS van een multiboot systeem in de rug aan te vallen. (Een besmette XP installatie die lees en schijf toegang heeft tot de Windows 7 partitie)
Volgens Heinonen zullen ook aanvallen op de kernels van besturingssystemen in de toekomst vaker voorkomen. Hiervoor maakt men gebruik van zogenaamde rootkits. Een bekend voorbeeld hiervan is Mebroot, waarvan afgelopen maand nog een terugkerende versie opdook. Mebroot valt de bootstrapsector van de harde schijf aan. Dit zorgt naast dataverlies voor het niet meer kunnen opstarten van het besturingssysteem.