Hoe verwijder ik besturingssystemen volledig van mijn computer maar dat ik ze later weer terugzet in de zelfde staat?

Bij mij op school heeft iedereen een eigen laptop.
Nou hebben we dus een HELE luie systeembeheerder die geen software erop zet op te controleren ofzo.
Het standaard besturingssysteem is veel te langzaam dus heb ik er windows 8 (Beta) en Ubuntu opgezet.
Binnenkort is het natuurlijk zomervakantie en dan worden de laptops ingenomen en gecontroleerd. Hoe kan ik nu die besturingssystemen eraf gooien maar ze volgend jaar gewoon weer in de zelfde staat, dus met alle accounts en bestanden nog verder gaan? Ik zat zelf te denken aan eerst de complete partitie kopiëren naar een externe harde schijf van 500 gig.
Dan de partitie verwijderen en aan het eind van de zomer weer een nieuwe partitie maken en dan de backup van de externe schijf er op zetten. Maar herkent de bios dan bij het opstarten wel dat er een nieuw besturingssysteem op een van de partities is? Want volgens mij wordt dat geregeld in de installer van het besturingssysteem.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Je kunt je schijf het beste klonen. Dan moet je even googlen op ''clonedisk'' Zie ook de tweede link voor wikipedia uitleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jou idee van die partitie kopiëren moet in principe gewoon kunnen echter niet door een "copy » paste" actie. Je kunt het beste een disk clone tooltje gebruiken.

Ik raad je aan om gebruik te maken van de hirens boot cd. Daar staan tal van tools op waarmee je het voor elkaar kunt krijgen.
http://www.hirensbootcd.org/download/

Hier zie je welke tools er allemaal op die hirens cd staan (backup tools, die met een vlaggetje erbij zijn beschikbaar via de mini win optie).
http://www.hiren.info/pages/bootcd

Dus cd'tje erin de tool selecteren waarmee je de kopie wilt maken » kopie/image maken.
Bij het terugzetten doe je hetzelfde alleen dan kies je de herstel optie via het tooltje in kwestie.
Misschien wel zo makkelijk ge hele schijf te clonen ipv enkel een partitie. Dan kan dat namelijk bij het terugzetten ook mee terug gezet worden ipv dat je eerst handmatig de partitionering moet gaan regelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt ook simpelweg de harde schijf er uit trekken en deze vervangen voor een andere.

als je dan volgend jaar weer een laptop krijgt kun je gelijk je eigen schijf er in knallen en gaan.

dit heeft als voordeel dat het ook werkt als je een andere laptop (van hetzelfde type) terug krijgt.