Wat kan de oorzaak zijn van blue screens of death en het krijgen van roze en misplaatste textures in games op WindowsXP met een videokaart van Nvidia?

Ik zal het probleem schetsen.

Sinds het updaten van de driver van mijn videokaart (een Nvidia GeForce GTX 260) naar versie 290.10 heb ik last van de volgende dingen:

Bij het kijken van Youtube filmpjes krijg ik op willekeurige momenten een Blue Screen of Death (BSOD) met de volgende stopcode: * 0X0000008E (plus nog meer dergelijke codes, maar alleen de eerste was significant las ik op een computerforum)
en op de regel daaronder: *nv4_disp.dll

Verder heb ik tijdens het spelen van verscheidene games, Skyrim, Oblivion, Empire total war, Rome total war, Call of Duty modern Warfare 2 en GTA4 last gehad van een ander probleem. Als ik ongeveer een uurtje aan het spelen ben bevriest het scherm 5 seconden, waarna plotseling alle textures in het spel, welk spel dan ook, misplaatst zijn. De landkaart van Empire total war is dan bijvoorbeeld bedekt met britse vlaggen, poppetjes in skyrim hebben roze hoofden en bomen lijken op gras, terwijl in alle menu's de letters zijn vervangen voor blokjes. Dat is dus het tweede probleem. Als ik het spel dan afsluit en weer opnieuw opstart is alles weer normaal, maar meestal heb ik dan 5 minuten daarna weer deze zelfde problemen.

Dan is er nog iets: tijdens het spelen van Minecraft krijg ik last van een ander probleem. Dit spel loopt vast na een speelsessie van ongeveer een uur met een foutmelding over Nvidia OpenGL driver.

Dit zijn dus problemen die ik heb sinds het updaten van de drivers voor mijn videokaart.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu zou ik nog een paar dingen willen vermelden, helaas mag ik maar 1500 tekens bij de uitleg voegen. Over de bluescreen heb ik ergens kunnen lezen dat het een blue screen is die typerend is voor een probleem met de driver. Nu wil ik alleen graag weten wat dit probleem dan is en hoe ik er van af kan komen. De misplaatste textures zouden te maken kunnen hebben met het oververhit raken van de videokaart. Sindsdien heb ik de computer al schoongeblazen met een compressor maar dit had geen resultaat. Ik weet ook niet of mijn videokaart daadwerkelijk oververhit raakt en ik snap ook niet hoe dit ineens kan, omdat ik deze GTX 260 al 3,5 jaar heb en nog nooit problemen heb gehad. Inmiddels heb ik ook al de nieuwere Nvidia driver, de 301.42 en de oudere, de 295.73 en de 285.58 geprobeerd maar deze blijven de zelfde problemen geven. Ik gebruik overigens Windows XP 32 bit met Servicepack 3 en mijn videokaart is een Nvidia Geforce GTX 260

Antwoorden (3)

zoals ik het snel kan zien is het sowieso de video driver die niet lekker draait. probeer eens je oude drivers te installeren. als het probleem nog blijft ( grote kans) is je video kaart niet goed meer. je zou eventueel ook even kunnen kijken naar de koeling van je pc. vaak komen dit soort problemen doordat je pc of videokaart te warm wordt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet je pc met systeemherstel eens naar de datum voor je de updates installeerde en kijk eens hoe je dan je games speelt. Is het dan weer goed dan weet je dat de updates de oorzaak kunnen zijn en je deze deinstalleert. Veel succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je zelf al aangaf begonnen de problemen na de update.
Doe een stap terug en ga weer terug naar de vorige driver die schijnbaar wel goed functioneerde.

Niet alle updates zijn per definitie beter.
Het allernieuwste hoeft geen meerwaarde te geven.
Meestal is het een bepaald gedrag wat er naar toeleid.
Nieuw nieuwer nieuwst.
Maar als iets goed en naar tevredenheid werkt, waarom dan updaten?
Ik laat mijn auto ook niet repareren als er niets aan mankeert.

Alleen als je manko's hebt dan kan je een update overwegen.
Of als een update extra features geeft aan je hardware.
Anders is een update niet nodig.

Updates van je beveiliging en dergelijke hierbij buiten beschouwing gelaten natuurlijk.