Hoe kan ik mijn laptop 'gezond / goed' houden?

Straks krijg ik weer een kale Windows XP op mijn laptop. Maar wie weet hoe je Windows XP zo houd dat hij niet lijd aan crashes, dat hij niet zomaar wat installeert al met al dat hij veiliger word en zodat ik niet steeds naar de computer maker hoef?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Windows XP wordt niet meer zo heel lang ondersteund, houd daar rekening mee.
Daarna krijg je geen veiligheidspatches meer. Zou je niet beter kiezen voor een nieuwere Windows versie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vitaminepilletjes??

Antwoorden (4)

Maak 2 partities. Eéntje van ca 50 Gb om je OS op te zetten, de andere om je data op te slaan. Mocht de Laptop crashen kan je gewoon op de eerste partitie Windows installeren zonder dat je data verloren gaat. Voorts goede anti-virus installeren. Gratis: Avast

http://www.av.eu/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe doe ik dit veilig? Zodat mijn laptop niet weer gaat crashen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal in het begin vraagt Windows op welke schijf je het wil installeren. Je hebt er maar 1, kies dan voor de optie: partitie aanmaken, zelf de grootte invoeren.
Je moet zorgen dat je geen rare dingen zomaar installeert, eens in de maand Schijfopruiming uitvoeren (via Configuratiescherm), eens in de week Defragmenteren (ook via Configuratiescherm) en eens in de week scannen op virussen (via jouw virusbeveiligingsprogramma, zoals Microsoft Security Essentials, AVG en dergelijke) en bovendien elke week (laten) controleren op updates (ook via Configuratiescherm).

Toegevoegd na 1 minuut:
Denk ook om een backup, eens per week. Ik weet niet of Windows XP ook een backupprogrammaatje heeft (zoek even in je Configuratiescherm naar Windows Backup ofzo) en maak een backup, het liefst op een andere partitie of (externe) harde schijf, zoals in het andere antwoord staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Instaleer Advanced system care en zet daarmee je pc in turbo boost mode.

Instaleer avira free antivirus.

Beide zijn lichte programmas speciasl voor oudere pc's, gratis en via google te vinden.

Weet zeker dat dit de beste optie is.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt Avast antivirus gebruiken, een gratis Anti-virusprogramma, ccleaner, advanced system care gebruiken of Tune-up Utilities;) (opschoonprogramma's) ccleaner is de beste, op gebied van het langzaam maken van je pc door programma.