Waarom staat er standaard geen formateerfunctie op de cd van windows 7 ultimate?

Ik zou graag mijn laptop compleet willen formateren vanwege problemen. Helaas is het niet mogelijk om vanuit de cd van windows 7 te formatteren. Het eerste wat die vraagt als je de cd erin stopt is: nu installeren. Nu heeft die windows 7 opnieuw geinstalleerd in de veilige modus. (ik moest trouwens vanuit de veilige modus installeren, omdat installeren via de normale modus niet ging vanwege "vastlopers")
De oudere versie staat er ergens ook nog op. Hoe kan ik nou formatteren en tevens een schone versie van windows 7 helemaal installeren zodat er geen resten meer zijn van de oude versie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dus je startte de (her)installatie op vanuit een draaiende Windows ? Dat is de reden dat je niet kon formatteren; start de computer eens op met de installatie-DVD al in de drive, dan draait ie een installer zonder dat ie eerst in de oude Windows 7 installatie komt.

Mogelijk moet je wel in het BIOS-scherm aangeven dat de DVD/CD drive ook als bootdrive gebruikt kan worden, net nadat je de laptop aanzet moet je dan op F1, F2 of DEL drukken (staat meestal in beeld wat je moet doen).
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het eens opnieuw geprobeerd en precies wat je allemaal zei. Ik heb de windows 7 cd op mijn laptop laten booten vanaf de drive. Het probleem is voor een deel opgelost, nu heb ik wel een schone pc. (heb een harde schijf van 500 gb waarvan er nu 437 over van is) Alleen het beeld ziet er uit alsof ik in de veilige modus zit (breed en letters enorm groot) Ik kan me ook vergissen hoor, misschien lijkt het maar zo
gvrox
12 jaar geleden
Misschien is de video driver nog niet geinstalleerd, of nog niet goed ingesteld (op juiste resolutie e.d.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou best kunnen wat je zegt, Is alweer dikke drie jaar geleden toen ik windows 7 installeerde, heb alles bewaard van software in een schoenendoos, ik zal eens kijken, bedankt !
gvrox
12 jaar geleden
Ik denk dat je beter direct een nieuwe driver bij de fabrikant kunt downloaden. Misschien is het niet eens nodig hoor, en heeft Windows al de juiste driver gevonden maar staat de resolutie nog niet optimaal voor je laptop. Ergens op je desktop met rechts klikken voor het menu, onderaan "Screen Resolution" en dan de resolutie kiezen die "recommended" is. Bij veel laptops is dit 1366x768.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probleem is opgelost. De videokaart en alle toebehoren moest nog geïnstalleerd worden. Gelukkig had ik nog driver guiness, dus die heeft de juiste drivers voor mijn laptop gevonden. bedankt!
gvrox
12 jaar geleden
Dat is fijn om te horen ! Om toekomstige problemen te voorkomen is het misschien een idee om een disk tool zoals SeaTools van seagate.com te draaien om zeker te zijn dat je harde schijf geen hardware-problemen heeft.

Andere antwoorden (2)

Als je de computer opstart van de installatie dvd kan je, zodra je de installatie hebt gestart aangeven op welke schijf Windows geïnstalleerd moet worden. Als je een schijf aanwijst kan je die ook ter plekke formatteren. Je zult dan een volledig schone installatie hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zodra je de installatie doorloopt, krijg je een paar schermpjes verder het scherm dat je je schijf moet kiezen.

het kan zijn dat je ergens op een knopje "geavanceerd" moet klikken om de optie te zien, maar dan kun je je partities formatteren, maar in mijn ogen kan je je partities het beste verwijderen, de lege ruimte selecteren, en dan "domweg" op volgende klikken, windows 7 maakt dan nieuwe partities van de juiste grootte.

als je "vastlopers" hebt tijdens de installatie van windows, is er wat flink mis met je computer, en een schone installatie gaat dit niet verhelpen.

is je computer oud? zit hij misschien vol stof wat voor warmte problemen kan zorgen? (cpu koeling, maar ook voeding).. wat het ook is, je hoort niet tijdens de installatie van windows 7 vastlopers te krijgen!!!

Toegevoegd na 2 minuten:
voor de nieuwsgierigen onder ons zal ik even uitleggen waarom ik voorstander ben van de partities compleet te verwijderen.. op deze manier worden de MBR en MFT ook compleet nieuw geschreven, dat en die win 7 boot partitie is ook meteen schoon.. schoner dan schoon dus!!

Toegevoegd na 6 minuten:
ik heb nu uitgelegd hoe je bij de formatteer functie komt, maar in direct antwoord op je vraag: de formatteer functie staat er wel op, maar hij is een beetje weggestopt, ik vermoed om te voorkomen dat klanten perrongeluk hun bestanden kwijtraken.

ik kan dus eigenlijk niet antwoorden waarom hij er niet opstaat.. want hij staat er wel op..