hoe maak je een besturings-systeem

sinds dat ik van windows naar linux ben overgestapt vraag me al af hoe je een besturingssyteem maakt. gaat werkt dit en wat heb je er voor nodig

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat ik dit wil weten...

Antwoorden (3)

Als dat zo makkelijk was, waren er wel wat meer dan de vier die je hier nu noemt ! Bij het programmeren van een besturingssysteem komt er wel iets meer kijken dan bij het maken van een browser of een tekenprogramma, om maar een paar zijstraten te noemen (en daar zijn er dan ook niet voor niets veel meer van). plus dat het ook nog eens retestabiel moet zijn (windows uitgezonderd :lol:) .

Als je je flink gaat verdiepen in bijvoorbeeld RedHat Linux (redelijk laagdrempelig en open source) kom je ongetwijfeld een hoop te weten, en wie weet slaag je er ook nog in een dijk van een besturingssysteem neer te zetten dat werkelijk iedereen wil hebben. Maar dat is een tamelijk lange weg.....

Op de link (er zijn er meer) een cursus besturingssystemen programmeren die misschien een leuk aanzetje kan vormen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat je er minimaal 'vloeiend' C of C++ voor moet 'spreken' trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een besturingssysteem ontwikkeld door de Vrije universiteit van Amsterdam - genaamd: minix

Minix is gratis - lees alles over de ontwikkeling
in context met linux en je leerd veel over
besturings systemen.

En dan kom je tot de kernel van de zaak

Toegevoegd na 2 minuten:
FreeBSD ,OpenBSD, Linux, DOS, OpenDOS, Xinix, Ultrix, Os/2, Windows, NetBSD, Unix, VMS, Minix, CP/M...

ok,.. ik vond een lijst..

Toegevoegd na 6 minuten:
nog een bron met interesante tekst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn boeken voor, maar het is veel werk. Je kunt geen hogere programmeertaal gebruiken, dus het moet allemaal in machinetaal. Shit, wat een hoop werk zal dat zijn. Maar het lukt je toch niet in je uppie.
Ga je maar eens verdiepen in het maken van een universele driver voor Linux. Dan doe je nuttig werk met meer dan voldoende uitdaging.