Als je de geheugenhoeveelheid van je VGA-kaart voor WinXP(32bit) weet te verkleinen, kan je dan meer van je 4GB overhouden?

De videokaart heeft 512MB. Ik zie nu 3GB van de 4GB onder Windows (/PAE optie staat al in de boot.ini).

Q1. Is het mogelijk dat videogeheugen terug te schroeven (zonder geheugenchips van de kaart te pulken)?
Q2. Als dat zou lukken van bijv. 512MB naar 256MB: kan 't zijn dat Windows dan wel 3.25GB geheugen ziet?

(Ik game toch niet zoveel. Maar zit wel regelmatig boven de 2GB geheugengebruik.)

Heeft de /3GB optie nog enige zin?

(BIOS ziet uiteraard wel netjes 4GB. 4 bankjes.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow! na alles gelezen te hebben, kan ik alleen maar zeggen: GOEIEVRAAG! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;)

Het beste antwoord

Q1
Ben bang dat het niet mogelijk is. Ik heb iig nog nooit iets wat er maar op lijkt gezien in OC software, drivers of zelfs videokaart bios mod tools.
(alleen icm een on-board gpu valt er meestal wat te schijven met de hoeveelheid ramd dat beschikbaar wordt gesteld voor de gpu, maar goed dat is een heel ander verhaal)

Q2
Als het wel zou lukken zou win idd meer van het ram geheugen kunnen adresseren.

Je zegt trouwens maar 3GB beschikbaar te hebben icm een 512MB kaart. Lijkt me dat er nog op een nader punt ram gereserveerd wordt anders moet je gewoon 3.5GB beschikbaar hebben. Daar valt wellicht nog wat aan te doen. Loop alle settings in de bios eens na.

Het aanpassen vd geavanceerde boot options via msconfig kan trouwens onverwachte uitwerkingen op de mem mapping hebben (zoals het aantal procs op 4 instellen als je een quad core cpu hebt).

Toegevoegd na 6 minuten:
/3GB Zal denk ik niks uithalen tenzij je met zware videobewerking ed bezig gaat. Kijk maar eens bij taakbeheer en wat al die processen zoal aan ram gebruiken. Zal er denk ik niet een zijn die in de buurt komt vd 2GB. Dan heeft het ook geen zin die grens van 2GB naar 3 te verhogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

1) nee het geheugen van de videokaart zit op de videokaart zelf en is niet bedoeld/geschikt als RAM
2) De 32 bit versie kan maar 3GB RAM aan, om wel de volledige 4GB te gebruiken moet je een 64 bit versie van Windows installeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
klopt xp geeft max 3 gig aan
als je vista of windows 7 gebruikt is die grens er niet
tenzij je een wat ouder moederbord hebt en het bios het niet kan weergeven
maar dan is de melding gewoon fout en wordt er gewoon 4 gig gebruikt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begrijpt mijn vraag niet goed. Ik spreek niet over het videogeheugen als RAM gebruiken. Ik spreek over het UBERHAUPT niet gebruiken, zodat Windows ook dat geheugen niet hoeft te kunnen/moeten mappen naar het interne geheugen. Dit schijnt te moeten, om de een of andere reden, als ik het goed begrijp. Als Windows dus 256 minder MB zou hoeven te mappen naar het interne geheugen, zou er dus wellicht 256 meer geheugen overblijven.
Aan zowel jouw en capthavoc: ik WEET dat er mensen zijn die 3,25 of zelfs 3,5GB geheugen zien binnen hun WindowsXP-32bits versie. Die 3GB is dus GEEN vaste limiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei dat Windows dat geheugen dan niet hoeft te mappen. Maar waarschijnlijk bedoelde ik hier het BIOS.
Een 32bits OS kan niet meer dan 3GB zien. Ik gok dat die 512 dedicated is en het heeft dus weinig zin daar mee te gaan knoeien. Sowieso niet omdat je toch geen 4GB kan gebruiken met 32bit systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Een 32bits OS kan niet meer dan 3GB zien. "
Dat klopt niet. 32-bits gaat in theorie sowieso tot 4GB.
Dat wordt in de praktijk niet gehaald, omdat de BIOS voor hardwareonderdelen stukken van het geheugen reserveert.
Maar ik heb dus verscheidene verhalen gelezen van mensen die 3,25 of 3,5GB geheugen zien onder WindowsXP-32bit. http://www.techsupportforum.com/forums/f210/solved-xp-not-detecting-my-5gb-of-ram-but-bios-is-238103.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En met de PAE-optie kan trouwens óók een 32-bits OS MEER dan 4GB gebruiken. Alleen is bij WindowsXP zèlf (in de kernel) de limiet op 4GB gezet. En daar gaat dus nog wat af doordat hardware daar helaas zelf stukken van reserveert.