De computer start op in een zwart scherm en start pas door als je F1 hebt ingedrukt. Ook de datum gaat steeds naar 01-01-2007. Wat is er aan de hand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk moet het batterijtje op je moederbord vervangen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

zeer waarschijnlijk is het batterijtje op het moederboard leeg.
Op de meeste mobo's zit een knoopcel die de instellingen helpt bewaren en de klok aan de gang houdt.
Kun je zelf vervangen als je niet bang bent de kast open te schroeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal geeft de computer dan ook "beeps" (piepjes).
Deze "geluidscode" geeft de foutmelding aan (zie de handleiding van het moederbord). Probeer eens op te starten in BIOS (meestal del-toets ingedrukt houden) en kijk of daar iets bijzonders te vinden is, controleer daar ook de datum/tijd. Als deze ook fout is, is de interne batterij (bijna) leeg of de klok is defect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken is de cmos-batterij (zo'n 1,5cm. in doorsnede) leeg als de datum niet wordt onthouden. Je krijgt dat dan netjes te zien op het scherm. Meestal iets als: 'CMOS-battery low. Press F1 to continue'.

Deze batterijen zijn zo'n 15x goedkoper op dealextreme.com dan in Nederland zelf in een electronica-winkel. Voor tussen de 1 en 2 euro heb je er 5. In een winkel betaal je gauw 5 euro per stuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je al begrepen had inmiddels, is de batterij van je CMOS (onderdeel van het BIOS) leeg. Het type batterij is CR2032 en vrijwel overal te krijgen. Kwestie van de batterij vervangen op je moederbord en bij het opstarten je BIOS instellingen weer goed zetten (of laten zetten).