Hoe kan het zijn dat een snelkoppeling wel recht heeft tot de C: schijf?

Als ik de snelkoppeling (die gemaakt is door ICT beheer) kopieer op mijn persoonlijke map, rechts klik en hem aanpas naar c: open ik de C schijf zonder problemen, als ik het in uitvoeren, deze computer, of zelfs internet probeer geeft hij een foutmelding...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Uiteraard heeft een gebruiker toegang tot heel veel plekken op de C:-schijf. Anders zou het namelijk niet mogelijk zijn om met de PC te werken aangezien de programma's waar de gebruiker mee werkt op die schijf staan en toegang tot die schijf moeten hebben.

Wat je kunt doen, is de schijf onzichtbaar maken voor de gebruiker zodat deze niet te zien is in de verkenner.

Daarnaast kun je zorgen dat een gebruiker alleen schrijfrechten heeft op de plekken waar dat nodig is, zoals de profielmap in de 'Users'/'Documents and settings'-map.

Overigens vind ik je omschrijving erg onduidelijk en onvolledig. Wat voor snelkoppeling heb je, naar welke map kopieer je de snelkoppeling en wat verander je er vervolgens aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar verwijst de bestaande snelkoppeling nu naar? Je hebt het over iexplorer.exe wat de executable van Internet Explorer is (niet helemaal. Het is iexplore.exe). De locatie die je aangeeft (c:\windows\system32\) is echter niet de locatie waar je dit bestand normaal aantreft. De executable van de Windows Verkenner (explorer.exe) staat in c:\windows\ Het kan zijn dat er voor de snelkoppeling is ingesteld dat deze met andere credentials moet worden uitgevoerd en dat de credentials al ingevoerd zijn. Het programma in de snelkoppeling wordt dan als een andere gebruiker uitgevoerd. Het kan ook zijn dat de root van de c-schijf niet toegankelijk is. Dan werkt 'Uitvoeren', 'c:' niet. Wanneer je dan in uitvoeren 'c:\windows\explore.exe' typt, zou het wel moeten werken.

Andere antwoorden (1)

tadaaaa. En je hebt een achterdeur gevonden. Het zal overigens ook lukken als je rechtsklikt op start en dan verkennen kiest.