Hoe werkt windows activatie?

Ik heb een pc gerepareerd van mijn buur (merk: Medion). Hierop heb ik een legale windows xp geïnstalleerd. (met de legale code).
Toen ik klaar was met de reparatie van zijn pc, en dus alle software eropstond inclusief de windows xp activatie, heb ik een volledige backup van die computer gemaakt. Voor het geval dat er iets zou misgaan.

Zonet heb ik even op een test-pc (ook per toeval een medion, en bijna gelijk aan die van mijn buurman), die volledige backup (image dus) teruggezet op een test-pc dus. Vanaf het moment dat windows xp opstartte op die test-pc (dus na het terugzetten), zei windows xp dat ik nog moest activeren ("hij zei ook "omdat er teveel verschillen in hardware zijn tegenover een vorige installatie"). Ik heb dan geactiveerd. Ik moest geen code ingeven, er werd direct al geactiveerd.

Nu is mijn vraag: gaat mijn buurman hiervan last hebben, want ik ben bang dat één code nu door 2 pc's gebruikt wordt? Kan ik best die tweede pc formatteren (dus die testpc). Ik heb die testpc nergens voor nodig, ik wou gewoon die image eens testen. Nu heb ik toch op die test-pc geactiveerd. Gaat mijn buur nu een melding op zijn pc krijgen van "dubbele sleutels" ? Het was niet de bedoeling... want ik gebruik die test-pc toch niet. Het was gewoon om even te testen waaruit die image nu weer bestond en of die image gelukt was... Gaat mijn buurman nu boodschap krijgen van illegale sleutel ofzo? Want alles is legaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Utrecht
12 jaar geleden
Mijn ervaring is dat het met twee PC's nog niet mis gaat. Je kan dus gerust de 2e PC laten activeren.
capthavoc
12 jaar geleden
zodra je de test pc windows eraf gooit dan zou het geen probleem meer moeten zijn,
maar denk dat je wel weer opnieuw moet activeren op buurman pc en als dat niet lukt moet je gewoon bellen.
en het voorleggen ik vermoed dat ze daar kunnen zien dat de eerste activering met dezelfde hardware is en dus dat die xp wel bij die medion pc past
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een legale versie van XP draait al jaren op mijn desktop en laptop,nog nooit problemen opgeleverd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
at poowoo
dat is logisch he bij een legale ik heb ook een legale versie van xp geinstalleerd op de buurman pc maar wou die ook testen op mijn test pc en daarna direct weggooien tot mijn grote verbazing activeerde windows xp automatisch nadat ik de image terugzette vandaar nu mogelijk dezelfde key op 2 pcs wat niet de bedoeling was op mijn test pc hangt ook originiele windows xp key
ik ga op de test pc opnieuw formatteren en windows xp er opnieuw op installeren gebruik makend van de windows key die op die testpc plakt zijn dan ook de dubbele sleutels weg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mijnvraagje.
Je hebt het toch ook over een legale versie!
Dus met andere worden legale xp met de zelfde productcode op 2 pc's geeft geen problemen,zo draait het bij mij al jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
at poowoo a oke
ik had je niet goed begrepen nu begrijp ik het, bedankt voor je extra uitleg :)

Antwoorden (2)

Als je een legale windows licentie op heel veel computers installeert is dat op zich natuurlijk niet legaal. Bij aktivatie wordt de licentie gekoppeld aan een aantal kenmerken van je computer (identificatiegegevens van netwerkkaart, hardeschijf, CPU).

Dus als dat ineens niet meer klopt, heb je ofwel heel veel hardware vervangen, ofwel windows op een totaal andere machine geinstalleerd. Het kan zijn, dat de PC van je buurman nu gaat klagen dat de licentie niet "genuine" is. Maar dan kan je hem altijd nog gratis activeren via de telefoon.

Het is volgens mij niet precies duidelijk bij hoeveel "dubbelen" Microsoft ingrijpt. Misschien kom je hier mee weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrijwel alle harde schijven bevatten een geheime partitie waarin een OEM-versie van Windows al door de fabriek is opgeplaatst en dat is in de aanschafprijs inbegrepen: volgens mij kwam het hierdoor dat er maar helemaal niet naar een code werd gevraagd.
OEM-Windowsversies zijn namelijk onverbrekelijk met de oorspronkelijke harde schijf verbonden middels het fabricagenummer ván en óp de harde schijf zelf en is onuitwisbaar, zelfs niet met formatteren met de /U optie.
Er bestaan partitie-indelingssoftware maar ook die laten dit verwijderen niet toe: alleen ze zien lukt nu wel.

Microsoft staat inderdaad toe dat particulieren een legale versie van een pc nógmaals op je eigen laptop wordt geïnstalleerd, zèlfs als de "geheime partitie" als return opgeeft dat het een vorige versie betreft - en dit verklaart waarom de pc van de buurman zo gemakkelijk te activeren was! (met een prof-xp gaat dat niet)
Waarom ze dat toestaan? Simpel, staat in de Auteurswet dat een ieder recht heeft op veiligheidscopiën en: voor het ding van je buurman was al een Home-OEMversie voor betaald en die geheime partitie werd daarop aangetroffen!
Zo simpel lag dat hier dus.

Als activeren niet lukt moet je inderdaad inbellen met de aanmeldsite van Microsoft - maar wordt per telefoon automatisch al gedaan als het configuratiescherm op 'automatisch updaten' was ingesteld: hierbij zijn huisadres en postcode noodzakelijk.
Maar wàt, als rf-modems en zelfs snoertjes niet zijn toegestaan want ook zulke stand-aloneverplichtingen komt ook wel voor. Wel, daarvoor heeft Microsoft mij ooit nog uit de brand geholpen met een speciaal soort activatiecode voor opsporingsdiensten, reparatie-zzp'ers etc. dus wanhoop niet altijd: in dat geval wordt telefonisch naam+adres opgevraagd en door hun eigen apparatuur een versleutelde activatiecode uitgeschreven die zelfs nog ouderwets mondeling werd verstrekt.