Hoelang word Windows XP nog ondersteunt?

En als de ondersteuning afgelopen is, kan dit dan gevaarlijk zijn als XP gebruiker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

14-4-2009 is de algemene ondersteuning afgelopen en per 8-4-2014 de uitgebreide. Na die datum dus geen MS updates meer en mogelijk ook niet los te downloaden.

Dat kan gevaarlijk zijn als er dan alsnog een lek wordt ontdekt. Maar dat gevaar kan beperkt worden door een goede virus scanner en firewall maar ook die zullen in 2014 mogelijk niet meer voor XP beschikbaar zijn.

Probeer nu maar een antivirus programma voor windows 98 of windows 2000 te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tot 2014, dan zal Windows stoppen met xp ondersteunen. Daardoor komen er ook geen virusscanners enzo meer voor xp, waardoor hij onveilig wordt. Zie de bron voor meer info
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De support voor XP zonder servicepack 2 is al gestopt. Support voor XP met Servicepack 2 is grotendeels in 2009 gestopt, maar tot april 2014 is er nog wel support voor veiligheidsupdates. Daarna ook die niet meer.

Na die tijd loop je dus kans dat je last krijgt van nieuwe virussen, waarvoor de beveiliging ontbreekt. Die kans neemt echter af, omdat tegen die tijd weinig virussen gericht zullen zijn op XP, omdat het dan nauwelijks nog wordt gebruikt.

Overzicht (Engels):
Support for Windows XP without a service pack ended on September 30, 2004 and support for Windows XP Service Pack 1 and 1a ended on October 10, 2006.
On April 14, 2009, Windows XP and its family of operating systems were moved from Mainstream Support to the Extended Support phase. During the Extended Support Phase, Microsoft will continue to provide security updates every month for Windows XP; however, free technical support, warranty claims, and design changes are no longer being offered.

On April 8, 2014, all Windows XP support, including security updates and security-related hotfixes, will be terminated