Harddisk kapot?

Op de PC van mijn buurjongen start windows xp niet meer op.
Krijgt melding,sorry voor het ongemak enz.
En div opties om Windows weer op te starten.
in veilige modus
in veilige modus met netwerk verbinding
normaal opstarten
met laatste configuratie
alle opties geprobeerd maar werkt niet.
Zou de HD kapot kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

De harddisk is niet helemaal kapot, anders zou je het keuzescherm ook niet meer krijgen.
Hij kan wel beschadigd zijn zodat het deel waar Windows op staat niet meer goed gelezen kan worden, nog waarschijnlijker is dat het programma Windows op de disk beschadigd is, d.w.z. er zijn essentiële bestanden gewist of veranderd, misschien per ongeluk of door een virus.
Opnieuw installeren van Windows met de installatiedisk die bij de aankoop van de computer werd bijgeleverd zou de oplossing kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik meestal probeer is om met een versie van Linux (Ubuntu) op USB de computer op te starten. Je hebt dan namelijk een soort van Live modus. Daarmee boot je de computer op vanaf USB. Met die modus zou je dus kunnen na gaan of de HDD kapot is. Als je hem bijv. vanuit de live modus niet meer kan benaderen. Kun je dat wel dan ligt het in ieder geval niet aan je schijf maar 9 van de 10 keer aan de installatie van windows xp. Je zou dan met de Linux USB live modus de schijf kunnen opdelen in partities en op die andere partitie een nieuwe versie van win xp installeren, zodat je je bestanden behoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je de mogelijkheid hebt, zou je de hdd eruit kunnen halen en als een slave in een andere pc zetten. Dit kan natuurlijk ook via een behuizing voor een externe hdd (als je die hebt).
Zo kun je (meestal) ook meteen belangrijke bestanden eraf kopiëren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Master/slave bestaat nietmeer sinds de introductie van sata, sata is 1 op 1 dus is er geen master/ slave nodig.
Middels de Windows XP cd kun je kiezen voor een hersteloptie.
Hiermee kun je een beschadigd besturingsysteem "repararen".
Je moet de pc dan opstarten vanaf de CD en de opties volgen. Het is wel verstandig om eerst een kopie van de bestanden te maken, zodat deze niet per ongeluk toch verwijderd worden, bv doordat je een foute optie kiest.

Een kopie van de schijf kun je maken door de schijf in een andere computer te stoppen en dan de bestanden te kopiëren of als je meer verstand van computers hebt middels Winhex of een andere tool een complete image te maken van de harde schijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enigste juiste antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb vanavond geprobeerd om zijn pc met de XP cd op te starten krijg wel de melding,om op te starten vanaf cd rom druk op toets,maar er gebeurd niets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is lastig..en vanaf hier slecht te beoordelen.
Kennelijk ziet je BIOS je CD speler en wil hij dan starten vanaf CD. Mogelijk is de CD niet helemaal goed?
Probeer eens op te starten vanaf een andere bootable CD. BV een Linux live distributie of Bartpe (http://www.nu2.nu/pebuilder/)