hoe laat je een windows XP computer opstarten met dos?

Toegevoegd na 49 minuten:
ik heb een diskette, wat moet daar op staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Dan moet je een bootable DOS-disk maken. Je kunt images gratis downloaden vanaf http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Of een CD-image van FreeDOS op:
http://www.freedos.org/freedos/files/
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door een MS-DOS opstart diskette te plaatsen in A:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Start, uitvoeren, cmd
Format a:\ /s (betekent system, op deze manier wordt je diskette een bootdisk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook je PC gewoon opstarten en dan tijdens de BIOS -fase (het opstartscherm voordat Windows start) op F8 drukken (een paar keer proberen). Je krijgt dan het Windows XP opstart keuze menu met daarop een keuze voor een opdracht prompt (= command prompt (= MSDOS))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat MS DOS kan draaien op de configuratie die een windowsXP computer nodig heeft.

DOS is uit de tijd van de 80486 processoren. Die waren en zijn veel trager dan de processor waar windowsXP op draait.

Wil je toch MS DOS laten werken, dan moet je DOSbox installeren. Voor zover ik weet is DOSbox er echter alleen voor Linux besturingssystemen.

Herstel.
DOSbox is er dus ook voor win32 systemen.
http://www.dosbox.com/download.php?main=1

En anders moet je een X86 machine ergens op de kop zien te tikken. Linux-freaks willen al die ouwe "meuk" nog wel eens bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een configuratie die Windows XP nodig heeft?? Je kan nog gewoon DOS draaien zoals je dat vroeger deed. Een snellere processor zorgt ervoor dat het sneller gaat dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ mrTomaat, als je wel eens een DOS-spelletje op een snellere processor dan een X86 geprobeerd hebt te spelen, dan weet je dat er niets meer mee te beginnen is. Dat is maar 1 voorbeeld van minder goed compatibiliteit van MS DOS met de processoren die vanaf ongeveer 1996 gemaakt werden.