Wat doet Windows in vredesnaam allemaal als je rechtsklikt op 't OutlookExpress icoontje op de 'Snel starten' werkbalk?

(Windows 2000.)
Hij deed er nl. TWAALF seconden over om te reageren. Op een simpele rechtsklik!! De tweede keer gaat volgens mij altijd veel sneller - dan heeft ie dus iets gecached. Maar wat in hemelsnaam? Enfin, dat kan ik nu niet checken want ik heb dat icoontje weggegooid.

Ik begrijp dat ie moet bedenken wat er allemaal in 't rechtsklik-menuutje moet komen te staan - maar waarom duurt dat in vredesnaam 12 seconden voor een DualCore PC met 1GB geheugen, die miljoenen berekeningen per seconden kan maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuwe stopwatch gekocht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik wist vantevoren al dat 't lang zou duren - dus heb ik eens geteld.

Antwoorden (2)

Kan zijn dat er in Windows Explorer nog een aantal extensies geladen moesten worden (WinRAR bijvoorbeeld of andere apps die gekoppeld zijn aan een snelkoppeling). Vandaar dat het ook maar de 1ste keer sloom gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de explorershell (het programma waar je al je bestandjes in kan bekijken) gaat in het register (het brein van de computer) kijken welke keuze opties er allemaal zijn, dit staat echter allemaal op de hardeschijf.
Als deze gefragmenteerd (alles door elkaar staat) kost het veel moeite en tijd om dit allemaal bij elkaar te zoeken en tonen. Hierna wordt dit gecached in je RAM (je 1GB werkgeheugen) en zal het volgende keer sneller tonen.
Als je de computer weer opnieuw opstart wordt je cache geleegd.
Een manier om dit sneller te maken is de computer te defragmenteren (alles weer op volgorde zetten).
Hoe? zie: http://support.microsoft.com/kb/314848
Ook helpt het om overige programma's die zich tonen bij de rechter muisklik en je niet nodig hebt te deinstalleren of uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Defragmenteren helpt niks, helaas...