mijn pc wil op geen enkele wijze opstarten kan iemand mij helpen ?

hallo,
ik heb een computer van een vriend gekregen
ik wil er windows xp op zetten .
maar als ik de computer opstart krijg ik een zin te zien en die gaat alsvolgt : searching from boot record from cdrom
dan staat er not found
dan ipe , daar staat ook not found
en als hij dan verder gaat krijg ik een ntlrd missing error
weet iemand hoe ik gewoon windows xp kan instaleren of naar mijn bureablad kan gaan

mvg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Als ik die melding zo zie zoekt hij naar een opstart die hij niet kan vinden, dus moet je de Windows XP CD erin doen en dan opstarten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel me nu alsjeblieft niet dat dat de fout is ... Zo kan ik ook de vraag stellen waarom mijn licht niet werkt. Stel je voor dat dan de oplossing ‘Op de schakelaar drukken’ zou zijn… ;-)
Ik bedoel maar… dan blijf je beter van de pc af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet toch dat hij de bootrecord van de cdrom niet kan vinden, dus moet hij de XP CD erin stoppen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Take it easy, je hoeft niet te roepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zo bedoelde ik het niet hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad of de CD is beschadigd, wel eens bij een helpdesk gewerkt? Daar blijken de helft van de storingen te zijn van steek de stekker er eens in ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, je hebt altijd mensen die alleen messenger gebruiken, en 99% van de pc nooit bekijken. Maar het is toch zo logisch dat je de cd er in steekt... waar haalt een oude pc anders het xp-systeem vandaan ?
Waarschijnlijk is je BIOS niet goed ingesteld. Zodra de pc opstart dan kun je vaak via DEL of F1 de bios in. Daar kun je hem automatisch laten detecteren wat voor schijven (of cd rom) er in zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 mogelijkheid: Ga naar bios.

Vanaf je de pc opstart, F1 indrukken.
Ga in je bios naar het submenu: boot device priority
Verander de priority devices, de cdrom op de eerste plaats zetten, de harde schijf op de tweede.
(Als je ook nog de mogelijkheid om met floppy's te rebooten zet deze dan op de tweede plaats en de harde schijf op de derde.)

save met F10, en exit.
Start de pc terug op.

Vergewis je ervan dat de xp-cd compleet werkt (of maak reboot-floppy's.) Nu zal je pc eerst zoeken op de cd rom, (dan eventueel de floppy's), pas dan op de harde schijf.

Met een beetje moeite kan je met je goeie pc zeker een goede xp-versie vinden op het net.

Als het nu lukt om de c-schijf te formatteren en xp te installeren, vergeet dan achteraf je bios niet terug in de juiste volgorde te zetten...eerst harde schijf, dan cd-rom etc...

Als hiervan iets niet werkt, steek dan je licht eens op op de officiële microsoft site. (Zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ snap de min niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, soms vind ik een antwoord zo onzinnig en vertel ik dat ook, dan krijg je minnetjes. Niet erg.
Misschien zit er nog iets van een USB stick in. Dat had ik namelijk een keer gehad was net op het punt om Nasr de winkel te bellen zag ik ineens het USB stick erin. Nadat ik het had verwijderd kon ik weer verder.
Heel veel succea
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou wel toevallig zijn, maar het kan ;-)
Het lijkt erop dat de CD beschadigd is en daarom niet wil lezen. Probeer de CD is in een andere PC. Of probeer eens een andere installatie-cd. Je zou even een linux-distro kunnen branden op een fonkelnieuwe CD-R. Als dat wel in een keer lukt weet je ook dat het aan die XP CD ligt.

Toegevoegd na 4 uur:
Met dank aan ishotya: Het kan ook de drive zelf zijn natuurlijk, dat geeft min of meer hetzelfde probleem, alleen wordt de oplossing anders.

Je zou dan een externe DVD drive eraan kunnen hangen, die moet je ook even eerst in je BIOS als eerste zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zinvol antwoord: +
capthavoc
12 jaar geleden
inderdaad
cd defect of misschien vies
mocht je hem toch aan de praat krijgen ga dna niet installeren maar druk op R van repareren je krijgt de de dosprompt te zien c:\> type
je kan 3 command proberen fixboot
fixmbr
chkdsk /mbr lukt het dan meteen pc uit en kijk eens of je xp weer heel is
willen die echt niet dan installeren maar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"searching from(for zal het wel zijn) boot record from cdrom
dan staat er not found" 1. Ik noem een kapotte/onleesbare CD niet echt defecte hardware.
2. Het probleem lijkt toch echt bij de CD of CD-ROM te zitten dus ik zie niet in waarom je helemaal de HDD wil gaan onderzoeken. (Zou je dat dan ook geen hardwaredeffect noemen trouwens?)
3. Als een windows installatie niet wil draaien vanaf CD waarom zou een andere CD dan wel willen draaien. Behalve dan als de Windows CD kapot is, wat precies mijn antwoord is? Volgens mij zou je ook de hele HDD eruit kunnen halen en dan zou je nog van de CD moeten kunnen installeren, totdat windows erachter komt (in het installatiemenu) dat er geen HDD aanwezig is. Wat nog anders zou kunnen is een BIOS instelling van de CD-ROM, dat deze niet snel genoeg in de gaten heeft dat het een installatie CD is.