Ik wil van een barebone een HTPC bouwen. Welk besturingssysteem is het beste ervoor?

Het idee is een i5 core, 2 Gig geheugen, en een 1 TB schijfje erin voor media plus een TV-kaartje. Als videokaart een niet te duur Nvidiakaartje met HDMI. Tenslotte een geluidskaartje met 5.1 geluid.

Welk besturingssysteem is dan het beste erop te zetten? Win7 waar Mediacenter gratis te downloaden is.

Of een linux distro met daarop XBMC/Mediaportal (of een van de andere XBMC clonen)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

even lullig, of een speciale linux distro (medibuntu ofzo) (optie 1) Of gewoon xp met mediacenter gedoe.. (optie 2)windows 7 voegt weinig toe aan het kijken van films vergeleken met xp (optie 3)...

1. persoonlijk zou ik zeggen ga lekker voor linux, geen gedoe met codecs etc.. zelfs divx-web werkt zonder die divx-web player (en dat geld voor 100.000 van die rotzooi codecs), je zult wel moeten klieren om tv kaart enzo goed werkend te krijgen.. sommige dingen werken spontaan perfect, en sommige dingen hebben uren werk nodig om te configureren.

2. als je wat minder nerd bent en je wat beter voelt onder windows.. ga lekker voor xp (sp2 of hoger) dit is minder zwaar als 7, minder groot, maar je hebt wel alle drivers/programma's zoals je het "gewend" bent. en als je gedoe hebt met codecs kan je altijd vlc media player installeren.. dit is wat ik altijd gebruik onder linux, maar onder windows is het er ook.

3. windows 7 kan ook heel goed, media center erop en klaar.. 10gb schijfruimte op 1tb is niks.. en als je gedoe hebt met codecs kan je altijd vlc media player installeren.. dit is wat ik altijd gebruik onder linux, maar onder windows is het er ook.. je hardware is snel zat voor windows 7

Onboard 3d kaartje kan ook, dit levert je hardware versnelling op en aangezien het voor media is (en niet voor games) hoeft het niet spectaculair snel te zijn.

trouwes, zolang je niet meer dan 4gb ram hebt kan je netzogoed 32bit draaien, dit neemt minder geheugen in beslag dus scheelt meer geheugen dan het oplevert (in het geval van 4gb.. met 2gb ram kost het alleen geheugen)

hoop dat ik je beetje heb geholpen met je keuze ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik gebruik ook Xbmc onder Windows 7, werkt perfect! Met Linux geen ervaring dus ik weet niet of dat beter is.