Hoe stel je in dat je automatisch ë krijgt als je [Ctrl + Shift + :] en daarna [e] intikt? Op mijn oude computer ging dit vanzelf. Windows Vista.

Ik heb het dus niet alleen over Word, maar ook over een site als deze. Zelfde geldt voor i met puntjes, e met accent etc.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik HEB nu dus Windows Vista, op mijn oude pc (windows '98) ging het vanzelf)

Toegevoegd na 10 minuten:
"e krijg ik als ik shift+" e intik
:e als ik shift+: e intik

Dus deze goedbedoelde tips werken niet, anders had ik het zelf al begrepen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Volgens mij krijg je ë gewoon door shift+" en dan e te doen, heb je geen ctrl+shift+: voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me 49 seconden voor, haha ;)
+
Het kan veel makkelijker.
Door " te maken (die puntjes) en meteen daarna de gewenste letter in te drukken krijg je een trema.
ë ä ü ö
enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er wel een beetje aan hoe je toetsenbord is ingesteld...
Shift " en dan de 'e' werkt bij mij, maar ik heb mijn toetsenbord dan ook ingedeeld volgens de internationale indeling (verenigde staten).
In windows vista zie je rechtsonder in je taakbalk, links naast de klok, als het goed is een toetsenbord icoontje, daar kan je instellen welke indeling je wilt.
D.m.v. de control en de shift toets tegelijkertijd ingedrukt houden kan je ook wisselen. Shift " en dan de 'e' wordt dan een è.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als U op de "dubbele aanhalingsteken-toets" begint te drukken i.c.m. de Shift toets gevolgd door (in Uw geval) de letter e ,werkt dat prima ,óók met Windows Vista en volgens mij met elke Windows versie. Niks méér,niks minder ë !

Groet:Zoekertje