Hoe verklaar je dit verschil?

Als ik op mijn harddisk (C) rechtermuisknop > eigenschappen doe staat er dat ik 208GB gebruik. Als ik alle mappen in C (verborgen mappen weergegeven) selecteer en dan op eigenschappen klik staat er 148GB. Waar zit die andere 60GB? Bureaublad valt overigens ook onder C (map Gebruikers). Tevens; ik gebruik Vista mocht dat relevant zijn.

Toegevoegd na 15 minuten:
En mijn prullenbak is leeg ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het kan zijn dat hij de prullenbak niet meeteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Niet alle bestanden staan in mappen (staan ook in root van C:)
- werkelijke bestandsgrootte is niet gelijk aan fysieke omvang op schijf (Selekteer maar eens 1 bestand, en vraag eigenschappen, dan zie je 2 waarden staan)
- bestanden heb ook (opgeslagen) bestandskenmerken
- schijf bestaat uit (mini)segmenten (clusters, bij formattering bepaald), die zijn niet altijd volledig benut.
- schijf bevat ook systeemgegevens als index, bootrecord, etc...

Toegevoegd na 22 minuten:
Schijf moet natuurlijk niet gepartioneerd zijn, anders zit de ruimte simpelweg op de extra partitie. (Meestal D: schijf)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is desondanks inderdaad een groot verschil. NB Ik neem aan dat je maar 1 partitie hebt ? En dat je schijf niet aan defragmentatie toe is ? Ook neemt NTFS filessystem bijv. meer ruimte in beslag dan FAT32.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt evt. schijfcontrole op de schijf loslaten en kijken of er extreem veel sectoren als onbruikbaar zijn aangemerkt.
En heb je een evt. op schijf aanwezige OEM-Windows (door fabrikant meegeleverde Windows) meegeteld ? En het (verborgen) wisselbestand ? En allerlei updates van je Windows, systeemherstelpunten, wisselbestand, allemaal "verborgen" bestanden....
Er is ook een bestand pagefile.sys

Dit is virtueel geheugen, en mag absoluut niet verwijderd worden.. dit bestand wordt gebruikt door windows.. deze file is verborgen, en telt ook mee in de hoeveelheid gebruikte schijfruimte...

Het register telt ook mee, en dat staat niet in mappen, dus ook niet zichtbaar als je de eigenschappen opvraagt..

Dan heb je nog je temp files van windows, je cookies en bestanden van internet.. ga zo maar door...

al deze dingen verklaren je 60GB verschil misschien...

Grootte van je pagefile hangt af van de hoeveelheid werkgeheugen je hebt (meestal 2x zoveel pagefile)
De grootte van je register hangt af van het aantal programma's dat je hebt (en hebt gehad)

Misschien raadzaam om een Ccleaner te downloaden en te kijken of je opruiming kunt houden in je register...

Ook slaat windows een hoop rotzooi op die je vaak niet ziet.. Ccleaner ruimt dit ook op, het zal je verbazen hoeveel rotzooi er is waarvan je geen weet hebt....
dat is de reden dat Windows naar verloop van tijd langzaam wordt.. Windows vervuild zichzelf...