Hoe kan je de gegevens van gebruikers (C: schijf) snel overzetten als je een nieuwe harde schijf installeert met Windows Easy Transfer?

In Windows 7 zit een leuke functie (Windows Easy transfer) om gebruikersdata over te zetten als je windows 7 op een nieuwe harde schijf installeert. Maar dat werkt alleen in een netwerk waarbij je de data van de ene PC in het netwerk naar de andere overzet.

Maar ik ga mijn oude schijf uitbouwen. Zou ik die harde schijf in een case inbouwen, dan heb aan die functie nog niet veel.

Zijn er andere mogelijkheden zodat Windows de gebruikersgegevens kan lezen na de installatie van Windows op een losse harde schijf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Een goede optie is, tijdelijk beide harde schijven in je computer te installeren. Intussen brand je een bootable CD of DVD met een willekeurige Linux-distributie. Ik gebruik zelf Knoppix (zie Bron), maar er zijn vele andere.

Start je computer nu van die CD of DVD. In Linux gebruik je dan het commando dd om de oude harde schijf letterlijk naar de nieuwe te kopiëren. Letterlijk, dus sector voor sector.

Je kopieert dan zelfs de lege ruimte, maar dat maakt niet uit.

Daarna kun je de oude harde schijf verwijderen. De nieuwe schijf bevat nu *exact* dezelfde informatie als de oude. Je hebt dus *alles* overgezet: Windows, alle programma's, alle instellingen, alle gebruikersgegevens - alles.

--

Strikt genomen is dit geen letterlijk antwoord op je vraag, maar ik denk dat ik wel de *bedoeling* van je vraag heb beantwoord.

Of deze mogelijkheid wel of niet geschikt is voor jouw situatie, hangt onder andere af van je computerkennis. Je zult zelf moeten beoordelen of deze methode voor jou geschikt is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad wel in de bedoeling van de vraag. Ik vind het wel een interessante optie, want dat scheelt enorm veel installatietijd. Enige reden die ik kan bedenken om het op de normale manier (herinstallatie) te doen is dat je dan ook veel rommel in het register verwijderd. Maar deze oplossing kan je dus ook uitvoeren als je een grotere harde schijf neemt en er slechte sectoren op staan?
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je een grotere harde schijf neemt, zul je daarop ruimte overhouden. Met je Disc Manager (Schijfbeheer) kun je op die ruimte een tweede partitie plaatsen. Er zijn ook tools om je bestaande partitie te vergroten tot hij de gehele nieuwe harde schijf omvat. Ik weet zo niet of Disc Manager (Schijfbeheer) dat kan; zo niet, dan zijn er voldoende externe tools te vinden. Slechte sectoren zijn niet van belang. Een harde schijf heeft reservesectoren. Als een sector slecht wordt, kopieert de harde schijf zelfstandig, zonder dat de buitenwereld dat ziet, de informatie van de slechte sector naar een reservesector. Daarna wordt elke lees- en schrijfactie van/naar de slechte sector omgeleid naar de reservesector. Voorbeeld: schijf heeft 1000 sectoren, 0 t/m 999, en 10 reservesectoren, 1000 t/m 1009. Als sector 42 slecht wordt, kopieert de schijf sector 42 naar sector 1000 (de eerste reservesector). Wil Windows of een willekeurig ander programma nu sector 42 lezen, dan leest de harde schijf in werkelijkheid sector 1000, en vertelt hij de buitenwereld dat hij sector 42 heeft gelezen. Lekker stiekem, niemand die iets merkt - prachtig, toch? Dus jij kopieert met dd sector 0 t/m 999. In werkelijkheid kopieer je sector 0 t/m 41, dan 1000, dan 43 t/m 999. Precies wat je wilde. Als er geen reservesectoren meer zijn, krijg je wél last van de slechte sectoren. Maar dat zou sowieso het geval zijn geweest, of je nu wel of geen dd gebruikt. Alleen als er een programma op een niet-gereloceerde slechte sector stond, houd je een probleem, dat je niet zou hebben gehad wanneer je dat programma opnieuw zou hebben geïnstalleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, natuurlijk. Hij kopieert gewoon de sectoren, dus je houdt de rest van de ruimte als lege ruimte over. Ik zal er eens over nadenken, want ik kan dan inderdaad van de rest een nieuwe partitie maken voor data. Anders had ik die data gewoon erbij gezet). Dan heb ik één schijf met C en D en twee aparte schijven E en F. Moet kunnen. Ik twijfel alleen nog of ik niet alles opnieuw installeer. Met kopieren kopieer je ook alle rommel mee. kost me alleen altijd heel veel tijd om alle keys en installatiebestanden te vinden ;o(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dan toch bezig bent Som, kun je ook een verse installatie op de nieuwe schijf maken en die partitioneren. Op de tweede partitie komt dan al je data en evt. backup van de eerste partitie nadat je alles hebt geinstalleerd. Mocht er dan wat misgaan, kun je van je nieuwe, snelle installatie een backup terugzetten, zonder al je data (favorieten, mail etc) opnieuw te moeten kopieren. Dit kost je nu wel even wat tijd, maar daarna stukken minder.
Cryofiel
12 jaar geleden
Die keuze kun je alleen zelf maken. Besteed je heel veel tijd om hoge kwaliteit te krijgen, of besteed je aanzienlijk minder tijd om mindere kwaliteit te krijgen.