Bijna alle documenten zijn ontzichtbaar geworden op de pc. Wat nu?

Op een één of andere manier zijb diverse documenten: foto's, word documenten en verschillende mappen ontzichtbaar geworden. Ik denk dat het te maken heeft met een virus. De afbeeldingen en mappen, zijn er wel maar kan ze niet meer zien. Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb systeem herstel al geprobeerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ben je er zo zeker van dat de mappen en bestanden er nog zijn?

Antwoorden (2)

Welke versie van Windows?

Als je weet hoe 't werkt, probeer eens of je vanuit een start -> (uitvoeren ->) cmd.exe (dos venster) of een file manager zoals Total Commander (zet wel in de opties aan dat je hidden en system files wilt zien!) wel de bestanden kunt zien staan en kunt benaderen. Zo ja dan zijn het de instellingen van je windows verkenner en dan kun je daar eens op zoeken.

Probeer anders ook Windows eens in de veilige modus op te starten... Zie je dan alles weer? Zo ja, probeer eens de eigenschappen van een voorbeeldbestand te bekijken om te zien of hij niet toevallig op "hidden" staat. Als je toch in de veilige modus zit, doe op dat moment een systeemscan met de virusscanner, niet per sé een full disk scan (kan uren duren) maar een snelle scan als je de mogelijkheid hebt. Dus van het geheugen, de opstartgebieden etc..

Als je in de veilige modus alles wel ziet kun je eventueel snel even backups te maken van de bestanden, zodat je daarna misschien met een wat bottere bijl in je bestaande installatie kunt hakken.

Kan het wellicht zijn dat je iets met je account hebt gedaan? Bijvoorbeeld rechten aangepast.

Dit is even wat ik zo snel kan bedenken. Sowieso zijn er allerhande antivirus tools (zoals TrendMicro housecall http://housecall.trendmicro.com/ ) en tweak programma's ( hijackthis http://free.antivirus.com/hijackthis/, autoruns http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902 ) waarmee je vele trucs kunt uithalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien heb je bestanden al verborgen ingesteld

Toegevoegd na 28 seconden:
*als