Waarom is er weerstand binnen organisaties tegen het invoeren van informatiesystemen?

Noem argumenten die het rechtvaardigen om in een bedrijf tegen invoering van (nog meer)informatiesystemen te zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat sommige informatiesystemen, bepaalde mensen overbodig maakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

om redundante systemen te hebben zijn tal van redenen voor te bedenken. maar toch voornamelijk tegen hackers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat dit veel geld en tijd kost. Het nieuwe informatiesysteem moet er komen, er moeten beheerders voor zijn, die moeten opgeleid worden. het personeel dat er mee gaat werken moet opgeleid worden en die willen mischien wel niet omschakelen naar een nieuw systeem. zo komt er meer bij kijken als in eerste instantie lijkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De enige valide reden om tegen invoering te zijn lijkt mij wanneer het beoogde nieuwe systeem niet bijdraagt aan de strategie van of operational effectiveness binnen het bedrijf.

Vanuit de werknemer gezien kun je ook aandragen dat het systeem mensen overbodig maakt, dat het systeem je taken niet ondersteunt maar juist belemmert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mensen dan hun baan kwijt raken.
Omdat mensen hun handelingen moeten aanpassen en graag werken via "eilanden" ipv centralisatie.
Investeringskosten zijn hoog.
Slechte ervaring met voorgaande implementaties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou kunnen dat er weerstand is door:
- Onbekendheid, niet weten hoe het werkt, wat de consequenties allemaal zijn van gebruik van het systeem, vast willen houden aan bestaande automatismen
- Angst: Big brother gevoel, als ik veel of alles vastleg, dan ben ik te controleren. Door mn baas of anderen.
- Angst: Als ik alles vastleg hebben ze mij niet meer nodig

Deze vormen van weerstand zijn wel om te draaien naar voordelen, door goede scholing aan gebruikers in het gebruik, gewennigstijd, en inzicht te geven in consequenties van gebruik. Goed gebruik belonen, aantonen dat gebruik voordelig is door minder saai en routinematig werk, meer inzicht in wat je doet.
Kortom door de vraag voor de gebruiker 'what's in it for me?' goed te beantwoorden. Het zou fijn moeten zijn in plaats van een straf.
Is niet altijd makkelijk of eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
- omdat ze geen waarde meer toevoegen
- omdat er geen extra geld voor beschikbaar wordt gesteld. (bijv. max 4% van omzet mogen IT kosten zijn).
- omdat er geen productie capaciteit voor beschikbaar is.