Wat gebeurt er precies wanneer je met je muis op een folder klikt?

Hoe weet het besturingssysteem wat de positie van de muispointer is? M.a.w., hoe werkt de muis-driver?
En hoe weet het besturingssysteem dat er op een bepaalde folder wordt geklikt ?
Wordt het scherm uitgelezen door het besturingssysteem, of wordt er een soort schaduwadministratie bijgehouden van de positie van de verschillende schermobjecten?
Graag accurate technische antwoorden, want ik moet dit uitleggen aan een heel slim wijsneusje dat niet genoegen neemt met halve antwoorden.
Heel lief wijsneusje ook, overigens......

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De relatieve positie van de muisaanwijzer wordt uitegezen door de muisdriver. Het is relatief, want als je je muis optilt en ergens anders neerzet beweegt de aanwijzer niet mee. Als je de muis beweegt gaat deze zoveel posities over de X en Y as. De snelheid is afhankelijk van de instellingen in het configuratiescherm voor de muis.

Binnen Windows heeft elk object ook een eigenschap én een positie. Als de coördinaten van de muisaanwijzer overeenkomen met de coördinaten van het object op het scherm kan er een geprogrammeerde actie komen. Bijvoorbeeld het oplichten van een folder, of bij dubbelklikken het uitvoeren. De positie van het object van het scherm hangt ook af van de gekozen resolutie, dus voor de wijsneus zou ik het niet ingewikkelder maken dan het al is.

Ik werk zelf veel met software die handelingen in een programma opneemt en daar e-learning van maakt. Tijdens het opnemen zie ik duidelijk dat de coordinaten worden uitgelezen en de infomatie van het object (dus type object, naam van het object, actie die je met de muis uitvoert). Dat programma doet natuurlijk precies hetzelfde als wat het besturingsysteem van Windows zelf doet om te bepalen of het een folder moet openen of een snelmenu bij een folder.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor kleine wijsneusjes is het leuk om een muis te opereren. Zie ook onderstaande links.

Toegevoegd na 30 minuten:
Misschien kan je het eenvoudig uitleggen: In elk programma (ook de verkenner is een programma) zijn allerlei processen actief. Een soort mini programma's. Stel als eenvoudig voorbeeld het openen van een bestand. Windows Verkenner geeft alle bestanden visueel weer in een lijst.

Van elk weergegeven bestand houdt windows de positie bij, dus ook als je het venster verplaatst. Tegelijk wordt de positie van de muis onthouden.

Als je met de muis dubbelklikt op de naam van het bestand, dan weet windows aan de positie om welk bestand het gaat en het proces (miniprogrammaatje) welke actie uitgevoerd moet worden.

Ik hoop dat ik het zo makkelijk genoeg omschrijf aangezien je aangeeft dat het om een wijsneusje gaat. Anders zou je een hele verhandeling moeten houden hoe een grafische user interface werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De muis geeft via de muispoort of USB signaaltjes door aan de computer. Er zijn signalen voor het naar rechts gaan, naar links gaan, naar boven gaan en naar onder gaan van de muis. Verder zijn er signalen voor het indrukken van elke knop, voor het loslaten van elke knop, voor het naar beneden scrollen met het scrollwiel en voor het naar boven scrollen met het scrollwiel.

Als je de muis diagonaal beweegt, bijvoorbeeld naar rechtsboven, zal de muis één of meer signalen "naar rechts bewogen" geven, en één of meer signalen "naar boven bewogen".

De signalen geven dus alleen bewegingen door, geen positie. De muisdriver leest die signalen uit en vertaalt ze in een positie van de muispijl, door op te tellen of af te trekken. De beginpositie wordt door Windows gekozen en is normaal gesproken het midden van het scherm.

Dus bij mijn scherm van 1200x1600, zegt Windows in het begin: zo, nu staat de muispijl op positie (600,800). Als jij de muis dan naar rechts beweegt, telt de muisdriver hoe ver dat is, vertaalt dat naar pixels, en concludeert dat de muispijl bijvoorbeeld 5 pixels naar rechts moet bewegen. Dan staat de muis op (605,800).

De gevoeligheid kun je instellen in Windows. Dat bepaalt de deelfactor voor de vertaling van muis-signalen naar pixels. Bijvoorbeeld: elke twee muis-signalen komen overeen met één pixel voor de muispijl. Of elke vijf muis-signalen komen overeen met één pixel, als je de muis wat minder gevoelig instelt.

De driver zorgt er ook voor dat de muispijl niet van het scherm af kan lopen. Als je de rand bereikt, en je beweegt de muis toch verder, geeft de muis nog steeds signalen door aan de computer. De driver zal dan de positie toch niet aanpassen, omdat de muispijl al op de rand zit.

Op die manier houdt Windows bij wat de huidige positie van de muispijl is.

Als je klikt, ziet de muisdriver dat op dezelfde manier. Dat geeft die door aan Windows. Windows weet waar de muispijl zich bevindt, en welk object (bestand, rechthoekje, menu-item, enzovoort) zich op diezelfde positie bevindt. Windows zal dan de bijpassende aktie uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze site http://2006.1-click.jp/ zie je een cirkel. Als je met de muis over de cirkel beweegt en er op klikt, dan zie je precies hoe het allemaal precies werkt en wat er "onder water" gebeurt. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, leuke site. Echt heel lollig.
Het operating systeem weet het volgende
De muisinstellingen
De instellingen van de grafische kaart
Het beeldscherm\beamer systeem
Het actieve venster
De objecten (icoontjes) in dit venster
De locatie van alle objecten
De actie's welke nodig zijn bij welke handeling. Dus linkermuis éénmaal = starten van object

Nu is het gewoon een kwestie van vergelijken van x, y en z waarden.
z waarden? Ja, een venster kan op een ander venster liggen.

Tot zover de eenvoudige uitleg.

Een software pakket en een webpagina doen eigenlijk hetzelfde.