Wat is de functie van een screensaver?

Heeft een screensaver enige functie of is dit helemaal alleen maar voor de sier?

Kan me herinneren dat een eerdere windows het aanrade om een screensaver te gebruiken...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Een screensaver voorkomt dat het beeldscherm inbrand als een zelfde beeld lang blijft staan. Dat was vroeger helemaal nodig omdat het scherm werd weergegeven, doordat electronen op het scherm werden geschoten. sommige plekken, zoals een start knop konden dan later vaag achterblijven, ook als je een compleet witte pagina opende.

Met de komst van LCD schermen is dat probleem veel minder, maar niet weg. Plasma schermen zijn er doorgaans wel gevoeliger voor. Ik stond eens op een beurs en daarbij stond een presentatie de hele dag aan op een plasmascherm. Het beeld was binnen een dag ook vaag zichtbaar als het scherm geen signaal kreeg. Dit effect gaat meestal na een tijdje wel weer weg.

Een screensaver kan dit soort problemen te voorkomen doordat de screensaver donker is of een beeld heeft dat constant wijzigt.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. Ik bedoel dus niet dat een LCD scherm kan inbranden. Het is meer een ghosting effect dat gedurende kortere of langere tijd kan optreden, zie ook bijgaande links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Erfenisje van oude monitor want die kon namelijk inbranden als die continu op hetzelfde beeld stond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een screensaver is oorspronkelijk bedoeld om inbranden van het beeldscherm te voorkomen. Door verbeterde technieken is het tegenwoordig niet meer nodig om een screensaver te gebruiken. Een screensaver is dan ook eigenlijk niet meer dan een stukje verfraaiing. Toch kan een screensaver ook tegenwoordig nog praktisch nut hebben. Je kunt namelijk instellen dat er om een wachtwoord gevraagd wordt als je weer verder gaat met werken achter de computer. Op deze manier bouw je een stukje veiligheid in tegen ongewenste pottenkijkers als je even wat anders gaat doen en de computer niet uit wilt zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is om het doorbranden van je scherm tegen te gaan.

Als je computer een hele dag hetzelfde beeld weer moet geven, kan dat vastbranden in het scherm, zodat je het altijd blijft zien (zie bijv. ook de schermen met vertrek informatie op de NS-stations)

Toegevoegd na 47 seconden:
ik bedoel natuurlijk "inbranden" :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tien jaar geleden had de screensaver de functie om de monitor te beschermen. Na verloop van tijd had je zonder screensaver namelijk met inbranden te maken en dan bleef de schaduw van dat venster steeds zichtbaar, over de andere schermen heen.
Tegenwoordig hebben screensavers hun oorspronkelijk doel al lang verloren. LCD-schermen branden namelijk niet meer in.
Screensavers worden nu alleen nog gebruikt om allerlei leuke beeldeffecten in te schakelen als de computer een tijdje buiten gebruik is.
JPh