Hoe kan ik dual booten?

Ik heb huidig Windows 7 maar ik wil hiernaast ook Windows XP op zetten. Ik heb via Windows 7 een aparte partitie voor XP kunnen maken. Nu heb ik geprobeerd Windows XP op die partitie te installeren maar wanneer hij de bestanden aan het laden is krijg ik een bleu screen.

Ik wil XP ernaast hebben voor toepassingen die stabieler draaien op XP (simcity4)

O ja: Ik wil mijn huidige Windows 7 erop houden. Ik had ergens gehoord dat oude besturingssystemen er eerder op moeten dan de nieuwe wanneer je wilt dual booten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

XP moet er inderdaad eerst op, daarna pas kan je aan de dual boot beginnen denken en Seven er op installeren. Dit is de enige manier om een "volwaardige" dual boot te bekomen. Een VM (virtual machine) is een goed alternatief maar niet altijd even handig of niet "volwaardig". Hangt er een beetje vanaf voor welk doel je twee besturingssystemen op één pc nodig hebt. In jouw geval waar je o.a. Simcity 4 wil spelen zou ik voor een echte dual boot gaan.
Best dus even alles formatteren en er éérst XP op installeren, teneinde die bluescreens te vermijden. Meer info vind je hier: http://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/multiboot_systeem_opzetten.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een mooie oplossing is het installeren van XP in een virual machine. Je maakt als het ware een virtuele machine aan binnen windows en zo kan je dus ooko snel en vooral veilig overschakelen van het ene naar het ander besturngssysteem.
hieronder wat leesvoer:
http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/downloads/virtualpc2007.aspx

suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat laatste is ook mijn ervaring. ik had win XP, met partitonmagic 8 een 2e partitie gemaakt en daar Win7 op geknald.
hierbij krijg ik zelf het dualboot menu tijdens de opstart. ( volgens mij is de reden is dat jij het niet kan installeren is windows zelf. die willen heel graag aan jou verdienen dus een update ( win 7 ) willen ze graag dat jij dat er op hebt...win XP daar verdienen ze niet meer zoveel aan dus ze willen dat liever niet....dus ja dat gaat dan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke emulatie (virtual machine) of welke dan ook, zorgt altijd voor een vertraging (vermindering van de pc kracht), dus eerst win xp installeren en daarna win 7 installeren, ieder op een eigen partitie uiteraard en het maken van een dual-boot volgt zichzelf daarbij.