Als ik een computer koop met windows 7, kan ik dit verwijderen en hem installeren met XP?

Toegevoegd na 4 uur:
Ik merk nu dat de geleerden het niet met elkaar eens zijn. Wie heeft het nu bij het rechte eind????

Ik weet het echt niet, anders had ik de vraag niet gesteld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt beter (goedkoper) een pc zonder W7 kopen en er XP opzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wil je met XP werken? Als je eraan gewend bent snap ik het wel, maar als je even de tijd neemt om Windows 7 te leren kennen, zal je zien dat het een beter, sneller, makkelijker besturingssysteem is. Echt. Maar ja, dat is mijn mening ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Azerty, een PC kopen zonder W7 is volgens mij praktisch onmogelijk. rvw, klopt ik ben echt gehecht aan XP ik vind het prima werken met het systeem.
Mijn vrouw heeft op haar laptop W7 staan ik vind het helemaal niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan gewoon een pc kopen zonder Windows erop. na een check kan het niet meer via www.xxodd.nl, hier kon je een pc/laptop zonder Windows kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik bij een grote PC zaak een PC wil kopen staat er altijd software op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De "geleerden" ;) zijn het eens over het feit dat je een pc waar nu Win7 op draait ook op Xp kan laten draaien !
We kibbelen over randzaken eigenlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Willem, kijk maar eens bij Conrad, kale pc's te kust en te keur.
rose
13 jaar geleden
Kun je merk en type van je laptop geven?

Antwoorden (8)

Jazeker,je moet dan alleen een legale (of gekraakte) winXp hebben liggen.
Je moet niet vergeten om nieuwe drivers te downloaden voor de hardware aangezien er nu Win7 drivers in zitten en de hardware anders niet meer werkt.
Voordeel is dat je pc een stuk sneller word aangezien Xp minder vraagt van je systeem.

Toegevoegd na 13 minuten:
Systeemeisen staan in mn reacties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Installeer gewoon windows xp op die computer. Helemaal in het begin zal hij je vragen of je windows 7 wilt behouden of verwijderen. Als je kiest voor behouden (en je harde schijf is uiteraard groot genoeg) dan krijg je voortaan bij het opstarten een keuzescherm waaruit je kiest voor XP of 7.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja kan, geen probleem. Zorg alleen dat je de gehele schijf goed formatteerd anders blijft wellicht de (verborgen) windows7 systeempartitie staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja uiteraard kan dat. Voor een goede installatie verwijder de bestaande partitie volledig en maak een nieuwe aan. Evt herstelbestanden eerst veilig stellen bestanden .

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard dan als ntsf formateren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omke, dat begrijp ik ff niet. Herstelbestanden veilig stellen? Waarom? Ik wil het besturingssyteem veranderen van W7 naar XP.
Wat moet ik dan veilig stellen op een nieuwe PC?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is bedoeld voor als je later toch spijt krijgt en weer w7 wil gebruiken. De ondersteuning voor Xp stopt in 2014
Ja dat kan, Nee dat kan niet.

Met name laptops of merk pc's kunnen specifieke eisen stellen en hierdoor kun je te maken hebben dat nieuwe hardware niet in nieuwe pc's werkt.

Onlangs heb ik op het werk veel moeite moeten doen om XP drivers voor een Dell laptop te kunnen downloaden. Ik zou dus eerst research doen en bekijken of je alle drivers kunt downloaden, voordat je Windows7 van je pc afgooit.

Mocht je toch nog vragen hebben dan kun je die wellicht ook op GV kwijt mbt je drivers en uitroeptekens in apparaatbeheer.

Het ligt dus aan je hardware of dit zonder problemen gaat lukken. XP erop zetten kan altijd, alles werkend krijgen gaat niet altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha... Ja dat kan wel maar is hetzelfde als een Ferrari motor vervangen door een Smart motor ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tuurlijk kan dat wel...

misschien niet alle nieuwste drivers maar aangezien alles de laaste 10 jaar plug and play is werkt alles zowiezo met genuine drivers... Als je het eng vindt kan je altijd eerst een backup maken van je windows7 partitie.
13 jaar geleden
Ja, technisch is het mogelijk, maar je zult waarschijnlijk niet alle drivers te pakken kunnen krijgen (zeker bij een notebook lastig) waardoor niet alles zal lopen zoals je verwacht.
Verder: waarom? XP is behoorlijk verouderd, en wordt straks niet meer ondersteund. Nu al bestaat er een hoop soft en hardware die het niet doet onder XP, en natuurlijk heb jij nog wel dingen die het misschien onder 7 niet (goed) doen, maar er is de mogelijkheid om in XP comptabiliteit mode te installeren, en bijna alles doet het dan wel.
Dus: het kán, maar het is niet handig.