Waar vind ik de instelling, om mijn vidiofilmpjes vanaf mijn harde schijf, beter af te spelen?

Op mijn laptop staan mijn eigen filmpjes in H.D. kwaliteit, als ik deze afspeel, is het beeld en geluid erg schokkerig en loopt soms zelfs vast.
Heb hier een speciaal programma voor, dat bij mijn videocamara hoort en H.D. kwaliteit aan kan.
Gisteren ontdekte ik, dat ook andere filmpjes van internet, dus niet in H.D. kwaliteit het zelfde probleem vertoonde, dus dacht ik, het is een probleem met een of andere instelling, waar kan ik deze instelling vinden, of is het een ander probleem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De pc is waarschijnlijk te traag om HD beelden weer te geven. HD beelden afspelen eist veel van de processor, de grafische kaart, het interne geheugen en de harde schijf (leessnelheid kan te laag zijn).

Je kunt niet één onderdeel aanwijzen als 'schuldige' en het is lastig om te zeggen 'prik er maar 2gb intern geheugen bij en dan werkt het wel goed'. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat er geen andere, niet noodzakelijke, programma's geopend zijn en er minimaal 10 GB vrij is op de harde schijf. Bij minder gaat Windows trager werken.

Alle onderdelen upgraden is financieel gezien niet verstandig. In Windows Vista kun je de gadget 'processorcontrole' toevoegen (Start>All programs>(bureau)accessoires>Windows sidebar >> dan via rechtermuismenu gadgets toevoegen) en een indicatie krijgen of de processor en/of interne geheugen op maximale kracht werken. Dat geeft een indicatie op een van deze twee onderdelen. Over de rest zegt het niets.

Branden op dvd is een optie, maar dan moet je wel een blu ray brander hebben en die dingen zijn nog geen gemeengoed. Tweede optie is een netwerkschijf (NAS), twee goede merken zijn Synology en QNAP. Daarbij heb je nog een mediaplayer nodig, ik ben zelf zeer tevreden over mijn HDI DUNE B1. Maar voor optie 2 ben je minimaal 600 euro verder, ik kan niet inschatten of je me nu voor gek verklaart of denkt 'misschien is dat wel wat voor me' ;-)

Grote voordeel van een NAS is dat je automatisch een backup hebt van alle data en een enorme hoeveelheid data kwijt kunt. Een harde schijf van 2 terabyte in de NAS kost 75-100 euro.

De HD beelden op een SD card zetten, die in de camera stoppen en de camera aansluiten op tv om zo de films te zien is mogelijk optie#3. Wel voordeliger dan de eerste 2, maar een beetje houtje touwtje oplossing. Voor af en toe een filmpje het overwegen waard.

Het filmpje laden in NERO of DVD Shrink en vervolgens verkleinen is ook een mogelijkheid, maar dan verlies je kwaliteit. Dat is juist bij HD erg zonde vind ik.

En als laatste een nieuwe laptop. Neem je film mee op usb stick en kijk in de winkel of het afspelen zonder problemen verloopt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt mij dat je laptop een te langzame processor heeft en evt. te weinig RAM.
Als de gewone filmpjes van internet dit ook hebben is tevens je internetverbinding te langzaam.