kan ik op een laptop met windows vista gewoon xp erop zetten?

er zit ook wifi en bluetooth op en ik weet niet zo goed hoe ik dat toch werkend krijg, want daar zit dan geen stuurprogramma voor op. hoe doe ik dit? xp installeren en dan?

Edje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je Vista er af gooien en in plaats daarvan Win XP er op zetten, of wil je beide besturingssystemen hebben (Dual Boot)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou windows 7 erop zetten, dat kan makkelijk. Maar als je niet weet hoe het moet, dan moet je het laten doen of samen met iemand, voor je het weet ben je alles kwijt.

Antwoorden (3)

Dat kan wel maar dan moet je van te voren alle (zoveel mogelijk) drivers van de fabrikant van de desbetreffende laptop) als deze voor handen zijn voor windows XP op een cd branden dus niet meer op de HD laten.Daarna zal je de HD in een bracket met een andere computer moeten formatteren en alle partities verwijderen(of een nieuwe HD monteren).Het is niet mogelijk om op een laptop met vista windows XP op dezelfde schijf te installeren daar deze geen lagere versie aanpakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de schijf waar Vista op staat, de systeem partitie "shrinken", een nieuwe partitie aanmaken op de schijf en hierop XP installeren. Maar dit klinkt eenvoudiger dan het is. Vervolgens wil je ook nog waarschijnlijk een "dual-boot" optie hebben, ook dit is heel omslachtig als Vista de eerste installatie was.
Mijn advies, doe het niet, het is veel werk, en erg ingewikkeld als je niet veel verstand van computers hebt!

Als je het toch echt wil, dan is de eenvoudigste manier;
-Laptop volledig leeg maken, formatteren, alle partities verwijderen (incl. "hidden Vista system partitie).
-2 partities maken (mits je maar 1 harde schijf hebt)
-XP op de ene partitie volledig gebruiksklaar installeren
-Vista op de andere partitie installeren (Vista zal vragen wat je wil met XP, zoals een Dual-boot optie), zorg dat je Vista niet op de XP plek installeerd anders kan je weer van voren af aan beginnen.

Ga er maar vanuit dat je hier een halve dag mee bezig bent als je alles volledig functioneel met al je software en drivers wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt kans dat windows de drivers zelf download en installeert bij het installeren van xp.
doet hij dat niet, dan moet je de drivers downloaden en installeren.
daarvoor ga je naar de website van de fabrikant van je laptop, daar moet je ze kunnen downloaden.
ikzelf werk met del en ik heb de ervaring dat dit geen problemen vormt, ze staan er allemaal op.
succes met het installeren!