kan windows xp over vista geinstalleerd worden?

Ik heb er al een tijd over na zitten denken maar omdat mij vertelt is dat het geen verstandig besluit is vraag ik mij toch af of dit nou echt wel zo is.

ik heb 1 / 2 jaar geleden een laptop gekocht waar standaard vista opstond... tot heden ben ik hier nog steeds niet blij mee... nou weet ik dat mijn laptop windows 7 gewoon niet aan kan... aangezien ik ook alleen maar een xp cd heb.

is het mogelijk om xp te installeren over het vista systeem?

Toegevoegd na 42 minuten:
Wat ik vergeet erbij te vertellen... ik gebruik mijn laptop alleen voor simpele dingen... spellen spelen etc daar heb ik een zwaarder systeem voor met windows 7 ;)

Toegevoegd na 6 uur:
update: ik heb in de tussentijd ubuntu erop gezet... is wel even wennen, maar dit systeem is wel beter voor mijn laptop. is een stukke lichter...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koekz, dat klopt, grote voordeel van windows7 is dat het xp apps beter ondersteund dan dat vista dat deed. vraag gaat alsnog over een downgrade naar xp.

Het beste antwoord

je kan xp wel op een vista systeem zetten, mits de het systeem ook voldoet aan de eisen die xp met zich mee brengt. de drivers (gebaseerd op vista systeem) moeten ook ondersteund worden door XP. Soms zijn er mensen die speciaal drivers maken, voer het partnummer in + driver en de letters XP in in de google balk, wellicht komt u het tegen.

Dan dit...
Een rechtstreekse downgrade zal niet lukken, dus de pc zal schoon geinstalleerd moeten worden.

Heb dit zelf ook zo moeten doen 2 jaar geleden.

(inmiddels draai ik windows7, wat mij veel beter bevalt dan xp en vista). Geen crashes meer en veel stabieler.

succes!

Toegevoegd na 59 seconden:
jammer dat uw systeem geen vista aan kan...

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoel:
jammer dat uw systeem geen windows7 aan kan.

Toegevoegd na 8 minuten:
bron bijgevoegd hoe ik de drivers vond voor mijn laptop voor xp. (mijn laptop was dus ook vista)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wilt degene die mij een - gaf dan ook vertellen hoe het anders kan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks

Andere antwoorden (2)

Controleer eerst eens of er voor je laptop xp drivers zijn daarna kun je het beste de vista versie compleet verwijderen
maar maak eerst een backup van je belangrijkste bestanden en dan pas xp erop installeren.
erover heen installeren kan problemen veroorzaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Het is wel mogelijk maar dan moet je met de cd van xp opstarten en dan je HDD formatteren of onbewerkt laten dat staan er 2 besturingssystemen op (kan ook) dan kan je kiezen waar je mee wil opstarten

2. Vista is een stuk zwaarder dan win 7, dus ik wil je adviseren windows 7 erop te zetten, en daarmee te spelen ik durf te garanderen dat je het beter vind werken dan XP en zeker dan Vista,

Ik hoop dat je hier iets aan hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals ik al aangaf heb ik een krachtige machine draaien met win7 64 bit... mooi systeempje... mijn laptop kan windows 7 niet aan, daarbij beschik ik ook niet over windows 7 op cd. ik ga het verlopig ook niet kopen omdat ik windows 7 niet perse nodig heb...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een machine die vista kan draaien kan zeker 7 draaien.
Dat je geen geld voor een licentie wil uitgeven snap ik wel.