Ik vraag me af waar onze vogels slapen. Dit zal toch niet allemaal in een nest zijn?

Met onze vogels bedoel ik bijv. mus, merel, mees, vink, kraai etc. Waar zijn ze 's nachts? Liggen ze soms ook op de grond te slapen? Ik heb ze 's nachts nooit gezien....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
57.5K

Het beste antwoord

Dat zal per vogel verschillen.
De eend en de fazant e.d. zullen zeker op de grond slapen. Mussen, mezen, merels zullen een boom of een ander beschut plekje zoeken.
Uilen daar en tegen zullen 's nachts niet zoveel slapen :)

Een leuke website voor het volgen van vogel-gedrag (nu in broedtijd) is trouwens http://www.beleefdelente.nl waar je in de nesten van verschillende vogels kunt kijken.

Voor wat betreft de torenvalk en de mees kan ik in ieder geval vertellen dat ze buiten de broedtijd niet in de nestkasten overnacht hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zie je soms onder een boom een hoopje guano? Daarboven is dan een slaapplaats van een vogel...

Dus gewoon beschut op takken. De tenen van een vogel hebben een speciale werking, op het moment dat de vogel gaat zitten spannen automatisch de tenen rondom de tak, zo hoeft een vogel niets te doen aan spierkracht en blijft toch vast overeind zitten terwijl hij slaapt...

Mooi geschapen is dat van god hé?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol ja zo kun je het ook zeggen... +1
Vogels slapen niet in een nest, maar ergens op een beschutte plek, dat kan op een tak zijn. Vogels kunnen in hun slaap namelijk die tak heel goed omklemmen met hun pootjes..