Is isoleren het tegengestelde van ventileren?

Met betrekking tot een huis

Achtergrond bij deze vraag is dat ik de overheid veel geld zie investerenin isolatie en aan de andere kant heb ik ook weleens luitjes van de overheid horen roepen "Jongens, wel goed isoleren hoor, want dat is gezond!"
Trappen ze hier niet hun eigen ruiten mee in?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
1.7K

Het beste antwoord

Nee, ze zijn allebei totaal iets anders.

Isoleren is het afsluiten van een huis van koude en/of warmte.
Ventileren is het verversen van de lucht in het huis.

Als je veel isoleert, zal je meer actief moeten ventileren. Maar als je niet isoleert, zal je altijd ook nog moeten ventileren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee; open breken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, bij een huis gaat isoleren om warmte terwijl ventileren alleen gaat om lucht.

Als voorbeeld: enkel glas isoleert slechter dan dubbel glas, maar ventileert niet beter dan dubbel glas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neen, beide zijn geen tegengestelde van elkaar. Ventileren of verluchten en isoleren of iets afdichten. Je kunt een perfekt geïsoleerde kamer ventileren. je kunt ook patienten en/of gevangenen isoleren of apart zetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
U zal wel bedoelen "wel goed ventileren hoor". Vochtige lucht is minder snel te verwarmen dan droge lucht. En het ventileren is hoofd zakkelijk bedoelt achter de isolatie. Bijvoorbeeld in volgorde van binnenuit: Gipsplaat-isolatie-luchtlaag-dakbeschot met ventilatieopeningen-dakpannen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neen. Is niet het zelfde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
oke dankje ;)
Nee, is niet het tegenovergestelde.