wat voor gehoorbeschermer moet ik aanschaffen voor mijn vrouw?

mijn vrouw had door het harde geluid van de grasmaaier een tijdelijke gehoorbeschadiging opgelopen. (had ik al een vraag over gesteld laatst) om herhaling te voorkomen wil ze een gehoorbeschermer gaan dragen. na wat te hebben rondgekeken op internet weet ik niet goed wat voor type ik voor haar moet kopen? er zijn losse dopjes, dopjes aan elkaar verbonden met een beugel en een soort koptelefoon model. er staan dempingswaardes bij vermeld in db per model. kan iemand mij wat uitleg geven hierover?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Het beste antwoord

Voor incidenteel gebruik voldoen oorkappen (de 'hoofdtelefoonachtigen') prima. Bij regelmatigere en langdurigere geluidsbelastingen waarbij enige communicatie (veiligheid!) noodzakelijk blijft voldoen eigenlijk enkel otoplastieken (aangemeten gehoorbescherming). Hou er rekening mee dat laatstgenoemde regelmatig (jaarlijks) moeten worden gecontroleerd op lekken!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dank voor u antwoord. hier kunnen wij wat mee.

Andere antwoorden (4)

Gelukkig gaat het weer beter met uw vrouw.Hier volgen enige tips:

Gehoorbeschermers hebben alleen zin als ze het lawaai dempen én altijd gedragen worden. Gehoorbeschermers moeten dus prettig zitten en niet irriteren. Afhankelijk van de omstandigheden (klimaat, werkomstandigheden, werkruimte) kan gekozen worden uit verschillende soorten gehoorbeschermers.

Oorpluggen: korte staafjes, gemaakt van zacht en materiaal met een sponsachtige structuur. De pluggen moeten met de vingers in de juiste vorm worden gekneed voordat ze worden ingebracht in de gehoorgang. De plug past zich aan de grootte en de vorm van de gehoorgang aan. Oorpluggen sluiten de gehoorgang af.
Oorkappen: een soort koptelefoons met stevige hoofdbeugels en afdichtringen die ervoor zorgen dat de kappen strak tegen het hoofd worden aangedrukt.
Otoplastieken: instelbare en op maat gemaakte gehoorbeschermers die via een mechanisch ventiel normaal geluid laten passeren en overmatig geluid filteren.
Voor meer informatie kunt u terecht bij uw audicien.

Succes.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry, maar daarvoor zijn er echt gespecialiseerde winkels met opgeleide mensen. Niemand mag zonder medisch diploma hulp of assistentie verschaffen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is naast de kwestie. de oorspronkelijke vraag werd gesteld naar aanleiding van een kwetsuur. De laatstse week zijn reeds vier vragen in die richting gesteld, nl. het vragen van pseudo-medisch advies, zowel psychologisch als heel specifiek ("ik word blind, wat nu?" )En dat is nu juist de kern van de zaak . Als de vraag alleen gehoorbeschermers betrof was je antwoord meer dan korrekt.
Hoop dat je mijn standpunt begrijp. Groetjes Patrick
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verleden jaar was ik produktiecoach in een bedrijf waar continu meer dan 120 decibels aan de machines waren. De gehoorbeschermers voor de arbeiders waren op maat gemaakt door een speciale firma met begeleiding van een neus,keel en oorspecialist. Is de belgische wetgeving strenger op dit gebied? Ik weet het niet. In elk geval , direktie en vakbond verplichtte iedereen deze te dragen .
Gewoon naar een winkel gaan die grasmaaiers en kettingzagen verkopen, dat zijn de mensen die jou een goed advies kunnen geven, daar kan je ook met e.v.t. klachten terecht indien ze niet goed bevallen. Ik zou niet op internet kopen. maar naar de plaats gaan waar de vraag hoort. Laat je door dit antwoord niet ontmoedigen en blijf je vragen hier stellen. Graag zelfs.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had eigenlijk wel verwacht dat ze een dergelijke beschermer wel bij zo'n maaier zouden leveren. Misschien kunt u naar de winkel gaan waar u die grasmaaier heeft aangeschaft en daar eens vragen welke u het best kan kopen. En of u misschien eens kan uitproberen ofzo..

Succes!