Waarom kan een spaarlamp niet dimmen? En waarom heb je voor een halogeenlamp een speciale dimmer nodig?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

De spaarlamp heeft te maken met het feit dat er geen gloeidraad in gloeit maar een gas. Waarom dat dan precies niet gaat weet niet exact. Voor een halogeenlamp heb je alleen een speciale dimmer nodig als er een transformator tussen zit hoor, als de lamp op 220v werkt kan het met een gewone standaard dimmer gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een spaarlamp werkt met gas en dat kun je niet dimmen door er wat minder stroom door te jagen. Halogeenlamp zie vorige antwoord
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn speciale spaarlampen op de markt die je kunt dimmen met een gewone schakelaar.
1 sec. uitzetten, dan weer aan, de lamp gaat feller en zwakker. Op het moment dat je het een goeie lichtsterkte vind, schakel je hem weet snel aan/uit. Deze kosten ongeveer 20 euro per stuk.