Ik woon samen met mijn zoon in een huurhuis als ik later in een bejaardenhuis kom of wat dan ook mag hij dan daar blijven wonen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.2K

Het beste antwoord

allereerst moeten jullie samen ingeschreven staan als huurder.
als dat eenmaal gebeurd is moet je zoon nog een minimum aantal jaren, ik dacht twee, met jou op het adres zijn ingeschreven.
ik zou even contact opnemen met de verhuurder om overleg te plegen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net andersom ;-) Hij moet minimaal 2 jaar daar wonen eer hij het aan kan vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad +
Rieneke1
14 jaar geleden
ok dank je!
geval van de klok en de klepel vrees ik ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit antwoord had ikzelf ook in gedachten maar was niet zeker, klinkt ook logisch.

Andere antwoorden (6)

Nee, helaas... Is niet en nooit niet aan jou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tip is deze: Laat het huurcontract aanpassen dat jullie beiden dat pand huren, dan zou het wel kunnen als ze ermee instemmen...
Dat is er van afhankelijk of je zoon op het huurcontract staat als huurder. Zo niet, dan moet hij formeel het huis verlaten.

uiteraard kan je met de verhurende partij daar op dat moment over onderhandelen. Echter, ik zou nu met je verhuurder een gesprek aangaan om het contract te wijzigen als je zoon er niet op staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet automatisch. Hiervoor moet je een aanvraag indienen bij de verhuurder. Deze moet dan een beslissing van acceptatie geven, doen ze dit niet dan kan je na 3 maanden naar de rechter en kan deze beslissen.

Je zoon moet wel aan enkele voorwaarden voldoen om in aanmerking te kunnen komen:

- Hij moet minimaal twee jaar aantoonbaar het hoofdverblijf hebben in de woning. Dit kan worden aangetoond met een uittreksel uit het bevolkingsregister.

- Er moet sprake zijn van een duurzame gemeenschappelijke huishouding. Met het begrip 'duurzaam' wordt bedoeld dat het de opzet is om bij elkaar te blijven. Zo is de relatie tussen kinderen en ouders in het algemeen niet duurzaam omdat te verwachten is dat kinderen een eigen huishouden starten. Behalve duurzaam moet het huishouden ook gemeenschappelijk zijn. Alleen inwonen is dus niet genoeg. Dit kan bijvoorbeeld worden aangetoond met een belastingaangifte of op een andere wijze.
(op dit punt zou het dus wat lastiger kunnen worden voor jullie, maar dit is een beetje verhuurder afhankelijk hoe ze dit bekijken).

- De aanvraag voor medehuurderschap mag niet de opzet hebben om de medehuurder op korte termijn huurder te laten worden (door het vertrek van de huurder).

- De medehuurder moet in staat zijn de huur te betalen.

Dit is allemaal wettelijk geregeld en ben je dus verplicht aan te vragen. Anders verspeel je al je rechten hier op en ben je afhankelijk van de goede wil van de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volghens mij kan hij zich laten registreren als mede huurder en bij jouw vertrek de huur overnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij moet zich dan laten inschrijven zowizo, en in het huurcontract bijgeschreven worden.
Neem voor de zekerheid even contact op met de verhuurder/woningbouw, hun kunnen de beste informatie verschaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mij is altijd verteld als je zoon 5 jaar bij u in woont, kan hij daar gewoon blijven wonen