Is een Kerstster ( Euphorbia pulcherrima) nu wel of niet giftig?

Ik heb al diverse sites bezocht en de ene site zegt van wel en de andere van. Hoe bedoel je verwarrend.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
7.8K

Het beste antwoord

Alle planten van de Euphorbia fam. zijn giftig
Het zijn de z.g.n. wolfsmelk achtige.
Dat wolfsmelk slaat op het witte sap dat uit de plant komt als je hem beschadigt.
Er zijn heel veel soorten wolfsmelk, ook onze bekende christusdoorn, maar ook verschillende onkruiden en tuinplanten.
Zelf cactus achtige en verplanten kunnen Euphorbia's wezen.
Sommige worden niet hoger dan 15 cm. terwijl de tropische soorten vele meters hoog worden.
Als je het witte sap aan je handen hebt en je raakt daarna je gezicht aan, dan krijg je de dag erna allemaal rode vlekken en je gezicht kan helemaal opzwellen!!!
Let op!!!
Zeker nooit in je ogen wrijven als je met deze planten bezig bent!!
Ongemerkt heb je het toch aan je handen.
Dus zie je een plant waar wit sap uit komt, direct je handen wassen (gezicht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wel. Netzo als de meeste andeere euophorbia's is ook de kerst ster giftig.

Het gif zit hem in het melkachtige sap, wat diterpeen bevat. Dat is bij op eten of drinnken giftig en zorgt voor blaren, misselijkheid en diarrhee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Giftigheid
Het sap van de kerstster zou giftig zijn en op de huid rode vlekken en bij opname door de mond vergiftigingsverschijnselen en spijsverteringsproblemen veroorzaken. Dit wordt tegenwoordig betwijfeld. In experimenteel onderzoek bij ratten is van giftigheid niets gebleken[1]. Een kind van 25 kilo zou meer dan een halve kilo van de bladeren moeten eten om doses te bereiken die hoger zijn dan de doses die bij ratten geen effect hadden. Ook uit consulten van vergiftigingen-informatiecentra bleek nergens dat de kerstster ooit symptomen had veroorzaakt.

In de 14e, 15e en 16e eeuw werd het sap tegen de koorts gebruikt en werd van de schutbladen rode verf gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals alle wolfsmelkachtige is ook deze plant giftig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat afhankelijk is van wat je bent. Er zullen dieren zijn voor wie de kerstster niet giftig is.